24.11.2017 10:01:19
Nawigacja
ŻELAZNE KRÓLESTWA
Wstępniak
Podręczniki, zasady oraz recenzje
Opis świata
Historie kolejnych nacji
Bestiariusz
Manual botmistrza
Skrypty generalskie
Przewodnik obieżyświata
Akta Gavina Kyle
Scenariusze
Opowiadania
Forum Żelaznych Królestw
Dział PBF
Zanim Zaczniesz
Otwarte Sesje PBF
Wirtualne Elizjum
w świecie Wampira
TYLKO ZALOGOWANI

DrecarE: Wirtualny Podręcznik
Geografia DrecarE
Wymiar Czasowy
Rasy DrecarE
Kultura Istot
Tworzenie Postaci
Mechanika Gry
Magia
Technologia
Bestiariusz
Ostatnie artykuły
Perpignan
Czwarta edycja na Po...
Rytuały czarowników
Czwarta edycja KC!
Hassosac
Osobliwości i dziwy ...
Profesja do KC - Bes...
Kubo - prawdziwy bard
Orchiańskie sztuki w...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
Relacja z testów gru...
Gry paragrafowe
System Kryształy Cza...
DE - Nowe mapy
Kryształy Czasu podr...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Ostatnie komentarze
Newsy
@dretch :) Niestety ma...
Swietna robota, sprawi...
Grałem z komórki i nie...
Wielkie dzięki za gran...
Swietne, na mobilnym n...
Artykuły
Fajniutki tekścik.
Faktycznie przyjemny t...
Przeczytałem niusa, ko...
[quote]Czegoj napisał:...
Na stronie wydawnictwa...
Galeria
Zgadzam się z Nantarem...
Uważam że pełny opis c...
Ikonki zastępujące np....
Tak zupełnie w ramach ...
Czyli czerń i biel :) ...
Dodatkowe strony
Hmm chyba część błędów...
Paragraf 82 brak linka...
Te które wyłapałem, że...
Podam wieczorem jak bę...
Może te problemy wynik...
facebook
Nawigacja
Artykuły » ALMANACH MISTRZA GRY
Artykuły: ALMANACH MISTRZA GRY
"Kryształy Czasu - Labirynt Śmierci" wejście 1

Jak to nas Labirynt chciał w jajo zrobić .....


A teraz coś dla prawdziwych fanatyków czarowania
Niepełny spis magicznych inkantacji

Anhk-Kar - Ślepcy Katana

Czasem wyzwania stawiane dostojnikowi bywają zbyt uciążliwe. Bywa, że trudno pogodzić obowiązek względem Katana z realiami na ziemiach, nad którymi z łaski boskiego władcy Imperium otrzymałeś pieczę. Dlatego czasem zdarzy ci się popełnić czyn niegodny katańskiego namiestnika. Wówczas, gdy miewasz uczucie, że ktoś Cię obserwuje i obawiasz się, że twój występek przeciwko władzy absolutnej zostanie wykryty bądź pewien nikczemny zdrajco, że jest ktoś, kto wkrótce się o tym dowie i pewnego dnia odpokutujesz za swe hańbiące sprawowany urząd przewinienia!


Choroby

Mamo mam katar:-))

czyli o nieszczęściach na istoty rozumne (i nie tylko) zsyłanych.


Coś smacznego do zjedzenia, czyli spis żarcia
Materiał został zapożyczony z tekstu 100 potraw Imperialnej Karczmy autorstwa zamaskowanyMC oraz częściowo z Cennik towarów i usług Mrufona zamieszczonego w KC-towcu. Według mnie to wspaniały materiał do tego, żeby Twoi gracze poczuli, że jedzą coś niesamowitego, a jednocześnie za każdym razem coś innego. To tylko podstawowy spis, ale oczywiście warto go rozwijać. Całość zmieniona i dopasowana do realiów KC. Smacznego!!!
Jak zwykle w formie spisu idealnego do poturlania kostek.
P.S. Na cennik do tego żarcia się nie odważę.

Czwarta edycja KC!

Nowa edycja systemu RPG Kryształy Czasu!

Zaproszony przez autora systemu Artura Szyndlera, miałem przyjemność w zeszłym tygodniu gościć w jego domu, gdzie testowałem tworzenie postaci oraz system walki na zasadach czwartej edycji Kryształów Czasu. Nim zagłębię się w szczegóły nowej odsłony gry, chciałbym wyjaśnić pewną istotną kwestię.

Otóż wzmiankowana czwarta edycja nie jest Złotą Edycją (ZEKC), wydawniczo będącą jeszcze na etapie zaawansowanego planowania. Nie czujcie się jednak z miejsca rozczarowani, nie ma ku temu powodu. Otóż ZEKC miała zawierać trzy mechaniki: uproszczoną, klasyczną oraz silnik ekstremalnie rozbudowany dla hardcorowców. Obecnie tworzona wersja jest wersją z uproszczoną mechaniką, pierwszą z trzech propozycji mechaniki. Dlatego właśnie nie możemy w tym przypadku mówić o ZEKC, a jedynie o jej integralnym elemencie. Po kilkugodzinnych rozmowach, intensywnych testach i kolejnej porcji ciastek z lodami (ukłony dla małżonki Pana Artura) mogę z czystym sumieniem zadeklarować, że ja sam na pewno przesiądę się na wersję z uproszczoną mechaniką i będzie to mój główny silnik do gry w KC.

Skąd tak radykalna deklaracja?

Po pierwsze, system będzie się opierał teraz na kości k10 zamiast k100. Chociaż mechanika pozostanie w pełni kompatybilna z klasyczną mechaniką jaką znaliśmy dotąd, zmiany będą dotyczyły także atrybutów głównych i biegłości (i nie są to jedyne modyfikacje). W sprawiających logiczne wrażenie uproszczeniach dostrzegalna wola dopasowania zasad do dzisiejszych czasów, gdzie tabele i kalkulatory jako narzędzia niezbędne do prowadzenia sesji budzą jedynie uśmiech.

Po drugie, nowa odsłona systemu eliminuje obecny pakiet Odporności. Wiem, że istniało kilka pomysłów w głowie Artura na rozwiązanie tego problemu i po rozważeniu wszystkich przyjęty został następujący wariant: w trakcie losowania artybutów będzie następowała automatyczna generacja nowej wersji odporności.

Po trzecie, proces tworzenie postaci. Jest on szybki, co w dużej mierze zawdzięczamy odrzuceniu etapu losowania odporności. Wprawdzie doszło kilka dodatkowych tabelek na które należy wykonywać rzuty, ale w mojej opinii podnosi to tylko frajdę przy tworzeniu postaci. Doszły elementy losowania historii rodzinnej oraz mentora-nauczyciela profesji. Bardziej zróżnicowane jest losowanie postaci pod kątem klasy społecznej, każda z trzech świetnie znanych nam klas ma swoją osobną linię do generowania pewnych dodatkowych elementów bohatera. Zniknęło wiele zawodów, obecna tabela zawiera ich jedynie po pięć na każdą klasę społeczną. Rzeź poczyniona w liście zawodów może się wydawać szokująca, ale nie zapominajmy, że mamy do czynienia z wersją uproszczonej mechaniki KC. Nie wiem jeszcze, czy ten wariant listy zawodów jest już wersją ostateczną zasad, wiem natomiast, że każdy wylosowany zawód będzie miał wpływ na współczynniki postaci, a specjalizacja na rangi specjalisty i mistrza będzie w każdym stopniu szkolenia kształtowała także atrybuty oraz umiejętności postaci. W procesie kreacji postaci będzie także pewni mechanizm umożliwiający poprawianie elementów wylosowanej postaci ale jako, że jest w fazie testów i zapewne jeszcze zmieni swe ostateczne oblicze. W każdym bądź razie będzie to swego rodzaju deska ratunkowa by poprawić niektóre rzuty, by poprawić postać według własnego widzimisię. By na koniec dodać jeszcze smaczku muszę nadmienić, że ras grywalnych widziałem około trzydziestu, przy czym sporą cześć stanowiły zupełnie nowe jak serpenci (rasa o głowie kobry posługująca się na co dzień iluzją by zataić ów fakt). Ilość współczynników podstawowych dla wszystkich ras będzie teraz sumarycznie jednak, co w dużej mierze ukróci wybór mocniejszych współczynnikowo ras. Pojawi się też brakująca czwarta profesja z kasty rycerskiej, choć nie wiadomo do końca która z dwóch przygotowanych (trzymajcie kciuki by była to ta za którą silnie optowałem na spotkaniu).

gfx.gexe.pl/2016/2/12/080654.1455260814.jpg
Nie moglem sobie odmówić stworzenia z rasy serpentów zero poziomowego zabójcy kapłana, wiadomego bóstwa.

Autor znacząco zredukował ilość ułomności i zdolności nadnaturalnych podobnie jak w przypadku wspomnianych wcześniej zawodów. Te pierwsze nie są już tak uciążliwe i nie budzą w graczu chęci podarcia karty postaci z zamiarem stworzenia nowej. Ułomności w nowej odsłonie kompensują rzeczoną niedogodność pewnymi profitami. 

I ostatnia wieść z kategorii zmian w procesie tworzenia postaci, dla mnie wyjątkowo interesująca i wiele obiecująca. Otóż czwarta edycja będzie umożliwiała zróżnicowany rozwój bohatera wewnątrz profesji, ponieważ każda profesja zawiera w swym obrębie trzy rozwinięcia. Posłużę się tutaj przykładem barbarzyńcy, który może się rozwijać w kierunku berserkera, wojownika klanowego bądź trzeciej opcji, której nazwy z wrażenia i nadmiaru emocji zapomniałem.

Po czwarte, mechanika pozbyła się kilku powszechnie znanych bolączek. Od niemożliwości zadania draśnięcia bronią po pewne modyfikacje w zbrojach oraz wprowadzenie systemu uczenia się umiejętności (wydaje się, że nacisk na zdobywanie wiedzy będzie znaczący w tej wersji). Trafienia krytyczne nie są już tak bardzo zabójcze, co we własnej opinii uważam za korzystne rozwiązanie.

Co zupełnie nowego pojawia się w czwartej edycji?

Wersja light ma być w dużej mierze propozycją dla grup graczy, nie posiadających etatowego Mistrza Gry. Czwarta edycja ma ułatwiać zabawę w trybie rotacyjności MG. Podejrzewam, że sercem tego rozwiązania będzie jakiś wspomagacz typu generator przygód. Chociaż otwarcie uprzedzam, że to moja prywatna spekulacja i że nie znam szczegółów, ponieważ ośmiogodzinne spotkanie z autorem skupiało się na innych aspektach zasad nowej edycji. 

Nowością jest bazowanie na wyuczonych i zapamiętanych umiejętnościach oraz wiedzy. Dlaczego zapamiętanych? Ponieważ w tej wersji umiejętności nie są uruchamiane z automatu: trzeba je sobie przed każdym użyciem przypomnieć. Każda umiejętność którą aktywnie możemy używać jest ograniczona. Jest to rozwiązanie nowatorskie ale i trudne do śledzenia na bieżąco na karcie postaci. Spore zmiany pojawią się w systemie nagradzania pedekami. Zgodnie z zapewnieniem autora nie będzie się już otrzymywało PD za ponawialność tej samej czynności (kolejny z rzędu zabity goblin nie będzie już źródłem gwarantowanych punktów doświadczenia). Taka konieczność poszukiwania nowych doznań i doświadczeń ma motywować graczy do podróżowania oraz podejmowania wciąż nowych wyzwań.

Duży nacisk został położony na zgranie i sens istnienia drużyny. Od teraz drużyna rzadko kiedy będzie zwyczajną zbieraniną obcych sobie awanturników. Będzie to nadal możliwe, ale choćby z punktu widzenia Power Gamingu stanie się zupełnie nieopłacalnym rozwiązaniem. Odbieram taki koncept za pozytywną zmianę, ponieważ jestem zdecydowanym orędownikiem nadawania grupie jakiegoś charakteru, celu czy chociażby wspólnego pochodzenia. Lista możliwości w tym przypadku jest tak duża, że z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie od takk oczywistych jak wyznawcy jednego boga po tak ciekawe koncepty jak szpiedzy pajęczej królowej czy badacze innych planów. W czwartej edycji drużyny bardziej związane są z miejscem ich ustalanej na początku gry siedziby. Będzie można wybierać koncept grupy względem istniejących wielkich sił np. pomiędzy poplecznikami (czy też raczej obywatelami) Imperium Katanów, a ich przeciwnikami. Co ciekawe opcja wyboru antykatańskiej strony jest możliwa nawet za panowania obecnego Katana, co w jednoznaczny sposób daje nam do zrozumienia, ze imperium nie jest tak silne w swych fundamentach jak nam się zwykło wydawać.

Obszarem rozgrywki czwartej edycji będzie zachodnie wybrzeże Orkusa Wschodniego wraz z kawałkiem przynależnego mu Archipelagu Pajęczego oraz setkami małych wysepek między tymi dwoma kontynentami. Dużo pływania, co uzasadnia pojawienie się w zasadach zupełnie nowej profesji o charakterze stricte marynistycznym. Przy czym należy zaznaczyć, że w efekcie pewnego sprytnego magicznego wybiegu obszar gry nie będzie dla twórczego MG ograniczony niczym poza jego wyobraźnią. Nie rozwijam tego wątku nie mając pewności, czy wchodząc w szczegóły nie wyjawię przedwcześnie jednej z tajemnic autora.

Zgodnie z twierdzeniami tana Einsteina, czas w nowych Kryształach jest pojęciem względnym. Czwarta edycja będzie umożliwiała zabawę zarówno w dobrze nam już znanych czasach Imperium Rygynów jak i epoce katańskich podbojów. Co więcej, będzie istniała możliwość przemieszczania się pomiędzy tymi historycznymi okresami, choć w trakcie wzmiankowanego spotkania nie posiadłem informacji o szczegółach tych międzyczasowych transferów ani o możliwości modyfikowania biegu historii poprzez owe podróże.

Z grubsza to wszystko na dzisiaj.

Na zakończenie dodam, że stworzenie postaci z ekwipunkiem w liczbie czterech bohaterów zajęło nam łącznie około czterdziestu minut. Oczywiście ułatwieniem był fakt, że każdy obecny zna Kryształy i nie trzeba mu było objaśniać każdego skrótu bądź nazwy współczynnika. Tyle samo czasu zajęło później wykreowanie dwóch multiprofesyjnych postaci z POZ 10 - berserkera oraz świętego obrońcy. Pojedynek między tymi herosami zamknął się w godzinie czasu rzeczywistego zwycięstwem barbarzyńcy. Może się oczywiście wydawać, że godzina to wciąż długo, ale miejmy w pamięci fakt, że POZ 10 to już poziomy epickie i trudno oczekiwać eliminacji takiego przeciwnika z gry jednym celnym ciosem. Na usprawiedliwienie dodam jeszcze, że w trakcie rozliczania walki dużo dyskutowaliśmy na rozliczne tematy i analizowaliśmy alternatywne rozwiązania walki, co zapewne również znacząco wydłużyło czas sparingu.

Jako ciekawostkę dodam w tym miejscu, że barbarzyńca tworzony był z rasy jaszczuropodobnych humanoidów, o silnym opancerzeniu ciała w postaci własnej łuski, przy których rasa półolbrzymów mogła by się wydawać się szczytowym etapem rozwoju intelektualnego. 

I jeszcze jedna ważna rzecz. Namawiałem Artura na ujawnienie u nas nowej edycji KC, ponieważ oczywista jest dla mnie wartość marketingowa tego portalu. Sam autor miał początkowo obiekcje, ponieważ sparzył się wcześniej na optymistycznych terminach wydania powieści i planszówki, nękanych później opóźnieniami w realizacji dlatego upraszam w imieniu swoim i autora wszystkich prawdziwych fanów o szczególną wyrozumiałość pod tym kątem. Nie miejmy zatem wielkich złudzeń, że czwarta edycja szybko pojawi się na sklepowych półkach. Na razie projekt znajduje się w fazie testów alfa. Niemniej jednak po namyśle Artur zgodził się uchylić rąbka tajemnicy za pośrednictwem mojego raportu, za co jestem mu szczerze wdzięczny.

I w ten właśnie sposób grupa najbardziej zagorzałych miłośników Kryształów Czasu stała się pierwszą kategorią osób poinformowanych o sekretach czwartej edycji!

Jestem pewien, że mój wpis wywoła lawinę pytań i spekulacji. Na pewno o różnych rzeczach zapomniałem w trakcie pisania, być może będę też mógł jeszcze o coś podpytać Artura, więc jeśli macie jakieś pytania, nie krępujcie się i piszcie!


Czy magia jest magiczna?
Staram się poruszyć temat jak traktuje my magię w RPG i robię to po to, żeby każdy otwarty mistrz gry zastanowił się nad tym pytaniem. Czym jest magia w jego sesjach i czy faktycznie jest magiczna jak zwykle oprócz tego garść definicji i jak to widzę z mojej strony. Może dla wielu artykuł wyda się niepełny - jest to raczej wstęp do dyskusji i zastanowienia się. Nie lubię podawać gotowych rozwiązań. Nie odpowiem też na pytanie postawione w temacie, bo gnosis to indywidualna ścieżka :)

Dwuprofesyjni - sposoby awansu

Metoda klasyczna i alternatywna propozycja wasuta w rozwijaniu postaci posiadających dwie profesje.


Elfy - spojrzenie z innej strony
Mały wywód i rozważania na temat rasy elfów pod trochę naukowym kątem.

Generator unikalności BG

Generator unikalności


Gobliny - spojrzenie obiektywne
Gobliny jakie są każdy widzi. W tym opisie dowiesz się więcej o ich społecznościach, kulturze, obrzędach oraz Wierze

I Ty możesz zostać kupcem!
O profesji kupca z trochę innej strony.

Księżyce Orchii

Księżyce Orchii


Ludzie, Frakcja Zła
Opis przykładowej społeczności Złej Frakcji ludzi.

Magia nieco inna niż znacie

Oddajmy magię w ręce magów:-))

czyli jak ubarwić sesję magom.


Magia nieco inna niż znacie cz.II

Kolejny wykład:-))

czyli co zrobić, żeby czarującym grało się ciekawiej.


Magia nieco inna niż znacie cz.III

Kolejny odcinek wykładów:-))

czyli co zrobić, żeby czarującym grało się ciekawiej.


Mały sklepik Gunnara

Mały sklepik alchemika Gunnara, położony w Południowej Dzielnicy w Ostrogarze, tuż przy znamienitym placu Pimall, na którym niejeden błędny rycerz popełnił więcej niż jeden błąd od kilka lat jest obiektem wędrówek niezliczonej ilości dam dworu, rycerzy, wojowników, kupców, bardów i wszystkich tych, dla których oferowane przez Gunnara cudowne mikstury stanowią istotny element codzienności. 


Mistrz Gry

Nasze pierwsze zmiany:-)) w Uniwersum Kryształów Czasu


Opcjonalne zasady interakcji społecznych

Mechanika Kryształów Czasu, mimo że mocno rozbudowana, nieco po macoszemu potraktowała wszelkie interakcje społeczne, w jakich mogą brać udział Bohaterowie Graczy. Istnieją co prawda współczynniki Charyzma i Prezencja, jednak ich wykorzystanie w świecie wielkiej polityki, czy salonowych rozgrywek jest mocno ograniczone i przesadnie spłaszcza możliwości jakie roztaczają się przed graczami o bystrym umyśle i gładkim języku.

Popularne Artykuły
  Artykuł Czytań Dodany przez
» IK - tworzenie i rozwój postaci
On: ŻELAZNE KRÓLESTWA
70565 Beamhit
26.01.2013 16:19
» 01. Wybór rasy i płci
On: TWORZENIE POSTACI
21120 leobardis
11.11.2008 15:43
» 05. Czary - objaśnienia i możliwości rzucania oraz spis czarów
On: MAGIA
18239 czegoj
25.11.2008 12:56
» 07. Kasta Niesklasyfikowana
On: PROFESJE
17227 leobardis
11.11.2008 18:26
» Legenda Kryształów Czasu
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
16680 leobardis
11.12.2008 15:30
» Spis kamieni szlachetnych
On: DODATKI
15221 arikar
01.03.2009 16:48
» Charakter Postaci
On: TWORZENIE POSTACI
15172 venar
16.02.2009 14:27
» 02. Kasta Żołnierska
On: PROFESJE
14382 leobardis
11.11.2008 18:01
» Martwiaki
On: BESTIARIUSZ
13671 venar
30.04.2009 11:58
» 04. Kasta Złodziejska
On: PROFESJE
13491 leobardis
11.11.2008 18:09
» 06. Kasta Czarodziejska
On: PROFESJE
13378 leobardis
11.11.2008 18:22
» Opis świata Orchii
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
13072 leobardis
12.12.2008 13:17
» Dendroid
On: BESTIARIUSZ
12732 ghasta
30.07.2011 10:22
» Kompendium Wiary
On: RELIGIA
12692 avnar
22.06.2009 15:08
» Doświadczenie - PD
On: PODRĘCZNIK GRACZA
12420 venar
13.01.2009 20:23
©
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

8art
23-11-2017 22:35
Dobra, będę powo0li wracał na forum po przerwie! Cieszyta się?

dretch
23-11-2017 21:13
Keth Wink to że dostałeś sproszkowanym zielem ślepoty w oczy nie usprawiedliwa twej wredoty!

maciej
23-11-2017 20:54
stać Was na więcej chłopaki.Może coś konstruktywnego ktoś napiszę?

maciej
23-11-2017 19:31
A karty zostały w naszym gamesroomie A tam będę dopiero w styczniu

maciej
23-11-2017 19:22
jak tylko nabede prawa autorskie

maciej
23-11-2017 19:20
tak.rozpisze ci rasy i ich zdolnosci

Keth
23-11-2017 18:29
Very nice, but maybe u can write a little more about playable races and their special rules?

maciej
23-11-2017 16:13
prosze bardzo-nadłubane

maciej
23-11-2017 15:36
mała przerwa we wpisie,dokoncze za chwile

Nanatar
23-11-2017 12:46
Proszę Surielu, zawsze to kilka słów.

Suriel
23-11-2017 08:36
A tak na serio, piszcie coś bo nudno bez Was.

Suriel
23-11-2017 08:35
Keth coś uciechł. Chyba za poważnie wziął do serca zarzut prześladowania graczy. I zachwialo mu psychiką, bo dotknęło fundamentu istnienia Grin

NickPage
Najczęściej oglądane
deliad[5388]
czegoj[3556]
8art[2430]
koszal[2228]
Treant[2074]

Ostatnia aktualizacja
czegoj
dretch
Sigil
Suriel
deliad

Wszystkie NickPage
Rzuć kostką