21.08.2017 04:29:44
Nawigacja
ŻELAZNE KRÓLESTWA
Wstępniak
Podręczniki, zasady oraz recenzje
Opis świata
Historie kolejnych nacji
Bestiariusz
Manual botmistrza
Skrypty generalskie
Przewodnik obieżyświata
Akta Gavina Kyle
Scenariusze
Opowiadania
Forum Żelaznych Królestw
Dział PBF
Zanim Zaczniesz
Otwarte Sesje PBF
Wirtualne Elizjum
w świecie Wampira
TYLKO ZALOGOWANI

DrecarE: Wirtualny Podręcznik
Geografia DrecarE
Wymiar Czasowy
Rasy DrecarE
Kultura Istot
Tworzenie Postaci
Mechanika Gry
Magia
Technologia
Bestiariusz
Ostatnie artykuły
Czwarta edycja KC!
Hassosac
Osobliwości i dziwy ...
Profesja do KC - Bes...
Kubo - prawdziwy bard
Orchiańskie sztuki w...
Nowa profesja - opry...
Uroki księżycowe
Rawenna i Asmodeusz
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
Pomysł na dodatki do...
DE - Fetysze
Kryształy czasu powo...
No na dobry początek
Gry paragrafowe
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Ostatnie komentarze
Newsy
Dawaj, dawaj będzie do...
Cieszę się, że skorzys...
Przeszedłem całość i g...
A ja olalem babę i sko...
Już poprawione, dzięki...
Artykuły
Biedny Venar, muszę w...
Spokojnie, bana dostan...
Z PD moze by jeszcze t...
1. Panowie trochę o gr...
Ja bym tam tez wstrzym...
Galeria
Zgadzam się z Nantarem...
Uważam że pełny opis c...
Ikonki zastępujące np....
Tak zupełnie w ramach ...
Czyli czerń i biel :) ...
Dodatkowe strony
Hmm chyba część błędów...
Paragraf 82 brak linka...
Te które wyłapałem, że...
Podam wieczorem jak bę...
Może te problemy wynik...
facebook
Nawigacja
Artykuły » TWORZENIE POSTACI » Charakter Postaci
Charakter Postaci
CHARAKTER POSTACI

Jednym z tych czynników, które w największym stopniu ograniczają swobodę działania postaci jest jej charakter. Trudno sobie wyobrazić, żeby ktoś kto deklaruje poszanowanie dla prawa i miłość do swych bliźnich spędzał czas na gwałtach, rabunkach i puszczaniu wiosek z dymem. Z drugiej strony postać, określana przez gracza jako zła do szpiku kości i mająca wszelkie zasady w nosie lub innej części ciała raczej nie będzie skłonna do wspierania nieszczęsnych wdów i sierot. Tak więc przypisany postaci charakter w dość poważny sposób warunkuje jej zachowanie w trakcie gry. Przy jego wyborze gracz może kierować się wyobrażeniem o swej własnej osobie lub wizją roli jaką jego bohater ma spełniać w świecie gry, może podporządkować się wymogom, stawianym przez grupę, do której chce dołączyć bądź ograniczeniom, narzuconym przez scenariusz przygody, w której jego grupa będzie uczestniczyć. Bez względu na to, dlaczego wybierze taki a nie inny charakter, jego postać powinna przestrzegać związanych z nim zasad.
W Kryształach Czasu charakter postaci ma dwa aspekty. Pierwszy z nich to stosunek postaci do praw ludzkich i boskich, struktur społecznych i organizacji wszelkiego typu, natomiast drugi określa postać w najbardziej podstawowych kategoriach moralnych – w kategoriach dobra i zła.  Ramach obu tych aspektów wyróżnione zostały po trzy zasadniczo różne postawy: w pierwszym – praworządna, neutralna i chaotyczna, w drugim – dobra, neutralna i zła. Postawy należące do różnych aspektów łączone ze sobą w pary, tworząc pełny (w grze) charakter postaci. Takich kombinacji jest dziewięć i spośród nich gracz wybiera charakter  bohatera. Tak więc bohater może być: praworządny dobry (pr.dbr), praworządny neutralny (pr.ntr), praworządny zły (pr.zły), neutralny dobry (ntr.dbr.), neutralny neutralny (ntr.ntr.) neutralny zły (ntr.zły), chaotyczny dobry (cht.dbr.) chaotyczny neutralny (cht.ntr.) chaotyczny zły (cht.zły.).

ASPEKT SPOŁECZNO PRAWNY

Postawa praworządna – prawo, organizacje społeczne i polityczne, wreszcie społeczeństwo jako całość są dobrami nadrzędnymi i nienaruszalnymi. Postać praworządna uważa, że życie zarówno jednostek, jak i całych zbiorowości powinno podlegać ściśle sformułowanej i egzekwowanej regulacji prawnej, w związku z czym nigdy prawa dobrowolnie nie naruszy, aczkolwiek jest w stanie różnie je interpretować. Mimo, że jest ona ograniczona w działaniu, zasłaniając się prawem może robić praktycznie wszystko.
Postawa neutralna – postacie neutralne uważają, że powinna być zachowana równowaga między prawem i chaosem, że wszystkie sprawy świata i jego mieszkańców należy pozostawić ich naturalnemu biegowi. Opowiedzenie się po jednej ze skrajnych postaw, prawa bądź chaosu, jest dopuszczalne, a nawet konieczne wtedy, gdy zaistnieje realna groźba zakłócenia równowagi między tymi siłami.
Postawa chaotyczna – istoty chaotyczne nie uznają żadnych trwałych autorytetów, w postępowaniu kierują się potrzebą chwili, nie zważając na dalsze konsekwencje swych czynów dla otoczenia, a często również dla samych siebie. Dla postaci o takiej postawie życiowej najważniejsza jest ciągła zmiana sytuacji i otoczenia oraz nieustanny bunt przeciw temu, co na dłużej może ograniczyć jej swobodę.

ASPEKT MORALNY

Postawa dobra – postać o takiej postawie moralnej nigdy świadomie i bez bardzo dobrze uzasadnionej potrzeby nie wyrządzi krzywdy innym istotom. Wręcz przeciwnie – jej podstawowym dążeniem i największą życiową przyjemnością jest niesienie pomocy tym, którzy jej potrzebują. Nie oznacza to, iż jest zdeklarowanym pacyfistą, nigdy nie sięgającym po broń, gdyż mógłby kogoś skaleczyć. Jednym z jej podstawowych obowiązków jest walka z istotami złymi bądź czyniącymi zło, niszczenie ich i wszystkiego co się z nimi wiąże.
Postawa neutralna – postać o takich zapatrywaniach nie znosi, gdy w jej pobliżu otwarcie czynione jest zło, ale równie niechętnie odnosi się do przesadnego pomagania innym, szczególnie własnym kosztem.
Postawa zła – postać zła buduje swą potęgę kosztem innych, nie zaważając na nic i nikogo. W imię własnych celów gotowa jest dopuścić się każdej nieprawości, z sadystyczną przyjemnością zniszczyć każdego, kto stanie na jej drodze. Tego typu postacie często ukrywają swoją prawdziwą naturę, szczególnie w środowiskach, w których zło jest potępiane.

ASPEKT PRAWNO-MORALNY

Praworządny dobry (pr db) - uznaje prawo i nigdy nie czyni nikomu krzywdy.

Praworządny neutralny (pr ntr) - uznaje prawo i jego egzekwowanie uważa za najważniejsze; ulubiony charakter zdyscyplinowanych żołnierzy.

Praworządny zły (pr zły) - uznaje prawo, ale powinno przynosić mu korzyści; często zasłania się nim by moć być bezlitosnym, okrutnym, itp.

Neutralny dobry (ntr db) - nie popiera prawa, ale i nie lubi jego braku. W swym postępowaniu kieruje się tzw. wolą przeznaczenia (tak być musi), ale zawsze stara się pomóc, jeśli ktoś jest jest w potrzebie.

Neutralny neutralny (ntr ntr) - nie popiera prawa, ale i nie lubi jego braku. W swym postępowaniu kieruje się tzw. wolą przeznaczenia (tak być musi) i nie lubi mieszać się w sprawy związane z moralnością.

Neutralny zły (ntr zły) - nie popiera prawa, ale i nie lubi jego braku. W swym postępowaniu kieruje się tzw. wolą przeznaczenia (tak być musi) i nie zważając na nic kieruje się własnym interesem.

Chaotyczny dobry (cht db) - nie znosi monotonii i kieruje się zawsze potrzebą chwili. Mimo to na każdym kroku stara się okazywać dobro, aczkolwiek nie znosi robić tego w jeden sposób.

Chaotyczny neutralny (cht ntr) - nie znosi monotonii i kieruje się zawsze potrzebą chwili, a ponieważ nie zwraca zbytniej uwagi, na to co czyni (chyba, że zaczyna przesadzać), jest nieobliczalny.

Chaotyczny zły (cht zły) - nie znosi monotonii i kieruje się zawsze potrzebą chwili. Mimo to na każdym kroku stara się zadowalać siebie (swe zachcianki) i to bez względu na innych. Często wpada na wprost sadystyczne pomysły.


Postać bezwzględnie musi przestrzegać przyjętych zasad postępowania. Jeżeli gracz chce prowadzić postać niezgodnie z jej charakterem, MG ma prawo arbitralnie zakazać jej pewnych zachowań i uczynków, a jeśli gracz się upiera – upomnieć postać np. wyrzutami sumienia z powodu niewłaściwego uczynku, które sprawiają , że nie jest ona w stanie używac przez pewien czas swych nadprzyrodzonych zdolności. W krytycznych sytuacjach MG może zredukować punkty doświadczenia postaci do połowy, a nawet stwierdzić, że od tej chwili postać nie przyswaja (nie dostaje) nowego doświadczenia. Odzyskanie dawnego statusu, czyli uzyskanie przebaczenia od swego boga uwarunkowane jest uzyskaniem rozgrzeszenia od kapłanów i wypełnieniem nałożonej misji pokutnej.
Komentarze
#1 | Treant dnia 16.02.2009 17:55:43
Pamiętam jeszcze z moich początkowych doświadczeń jako gracza, że MG mieli również zestawienie wszystkich możliwych par charakterów wraz z ich charakterystykami. Gdybym gdzieś to znalazł, to dam znać.
#2 | venar dnia 16.02.2009 19:27:25
Tak, ale chyba nie do KC. Na pewno jest to zestawienie do AD ale z tego się orientuję to te aspekty się trochę różnią. Ale mogę się mylić Smile
#3 | Treant dnia 10.04.2009 11:00:51
Znalazłem to zestawienie i już wzbogacam artykuł.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Popularne Artykuły
  Artykuł Czytań Dodany przez
» IK - tworzenie i rozwój postaci
On: ŻELAZNE KRÓLESTWA
69619 Beamhit
26.01.2013 16:19
» 01. Wybór rasy i płci
On: TWORZENIE POSTACI
20452 leobardis
11.11.2008 15:43
» 05. Czary - objaśnienia i możliwości rzucania oraz spis czarów
On: MAGIA
17660 czegoj
25.11.2008 12:56
» 07. Kasta Niesklasyfikowana
On: PROFESJE
16720 leobardis
11.11.2008 18:26
» Legenda Kryształów Czasu
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
16033 leobardis
11.12.2008 15:30
» Spis kamieni szlachetnych
On: DODATKI
14939 arikar
01.03.2009 16:48
» Charakter Postaci
On: TWORZENIE POSTACI
14318 venar
16.02.2009 14:27
» 02. Kasta Żołnierska
On: PROFESJE
14015 leobardis
11.11.2008 18:01
» Martwiaki
On: BESTIARIUSZ
13140 venar
30.04.2009 11:58
» 04. Kasta Złodziejska
On: PROFESJE
13117 leobardis
11.11.2008 18:09
» 06. Kasta Czarodziejska
On: PROFESJE
12847 leobardis
11.11.2008 18:22
» Opis świata Orchii
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
12505 leobardis
12.12.2008 13:17
» Dendroid
On: BESTIARIUSZ
12299 ghasta
30.07.2011 10:22
» Kompendium Wiary
On: RELIGIA
12233 avnar
22.06.2009 15:08
» Doświadczenie - PD
On: PODRĘCZNIK GRACZA
12112 venar
13.01.2009 20:23
©
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Suriel
20-08-2017 20:30
Cóż; jak ktos nie ma dziecka to nigdy nie zazna smaku prawdziwej herbaty. Jak tu go nie kochać skoro zadał sobie tule trudu by napoic swego ojca.

Suriel
20-08-2017 20:26
Przylapalem go jak szedł po dzbanek który nam służy do podlewania kwiatów. Wodę planował zdobyc z łazienki, z "miednicy z pianą" w której moja żona wstepnie moczyla moje ubrania po budowie

Suriel
20-08-2017 20:18
Moj trzyletni syn postanowil zrobić ojcu herbatę. Żeby łatwiej było ją przetransportować i wylac zamierzal ją zrobić w pkasikowym samochodzie wywrotce.

Suriel
20-08-2017 16:09
Dobra jak maly usnie pora się brać za kończenie tekstu o Pianaliach.

Suriel
20-08-2017 15:30
Możesz zajechać, jak będziesz gnał hulajnogą na Polcon. Pfft

8art
20-08-2017 14:49
Ta impreza odbywa sie co dwa lata?

8art
20-08-2017 14:19
Za dwa lata to zdążę przyjść z buta Smile widziałem - zacne focie!

Keth
20-08-2017 13:31
Bartek, wrzuciłem na FB zdjęcia z wczorajszego zlotu! Może byś przyjechał za dwa lata, co?

Sigil
20-08-2017 11:48
O fetyszach szamanów słów kilka: http://www.sibsi..
..ge_id=2864

lightstorm
20-08-2017 11:04
jestem dziś 10h w pracy, ale postaram się napisać post w Orleanie

Sigil
19-08-2017 16:45
Napisałem do CbN.

Suriel
18-08-2017 20:42
Martwiaki są jak wiadomo od martwienia się ( tu obrazek Krzyk Muncha)

NickPage
Najczęściej oglądane
deliad[4944]
czegoj[3282]
8art[2267]
koszal[2044]
Treant[1869]

Ostatnia aktualizacja
czegoj
dretch
Sigil
Suriel
deliad

Wszystkie NickPage
Rzuć kostką