23.02.2019 06:53:55
Nawigacja
ŻELAZNE KRÓLESTWA
Wstępniak
Podręczniki, zasady oraz recenzje
Opis świata
Historie kolejnych nacji
Bestiariusz
Manual botmistrza
Skrypty generalskie
Przewodnik obieżyświata
Akta Gavina Kyle
Scenariusze
Opowiadania
Forum Żelaznych Królestw
Dział PBF
Zanim Zaczniesz
Otwarte Sesje PBF
Wirtualne Elizjum
w świecie Wampira
TYLKO ZALOGOWANI

DrecarE: Wirtualny Podręcznik
Geografia DrecarE
Wymiar Czasowy
Rasy DrecarE
Kultura Istot
Tworzenie Postaci
Mechanika Gry
Magia
Technologia
Bestiariusz
Ostatnie artykuły
Kłusownik
Konkurs Złote Prosię...
Zakon Zmierzchu i Świtu
Krasnoludzka Gildia ...
Utopce
Akademia Złotych Żon
Zjadacze Ciał
X-GROM - Szałaputy
Religia Środka
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
Czego akurat słuchacie?
Sesja KC online - Wy...
KC - Szkwał cz. 3
Karty do bestiariusza
Stare lub nowe karty...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Ostatnie komentarze
Newsy
Nooo... Lolitki były...
@Keth - nie chodzi o t...
"Wierzę też, że niedłu...
Osobiście jestem bardz...
Co chcesz wiedzieć?
Artykuły
Tak, w podobnej konwen...
Nie mam uwag do profes...
W mojej wizji KC funkc...
Bazylu, to Ty musisz t...
Leśny banita pokroju R...
Galeria
Dobry gość.
Zgadzam się z Nantarem...
Uważam że pełny opis c...
Ikonki zastępujące np....
Tak zupełnie w ramach ...
Dodatkowe strony
Niestety zbieraliśmy w...
szacun za skany-czemu ...
Hmm chyba część błędów...
Paragraf 82 brak linka...
Te które wyłapałem, że...
Najczęściej czytane arty
IK - tworzenie i roz... Czytano: 75,254
01. Wybór rasy i płci Czytano: 23,855
05. Czary - objaśnie... Czytano: 20,455
07. Kasta Niesklasyf... Czytano: 19,195
Legenda Kryształów C... Czytano: 18,981
Charakter Postaci Czytano: 17,782
Martwiaki Czytano: 16,930
Spis kamieni szlache... Czytano: 16,522
02. Kasta Żołnierska Czytano: 16,013
06. Kasta Czarodziejska Czytano: 15,392
Najczęściej czytane newsy
Kolejny podręcznik w wersji elektronicznej. 8,049
Reaminacja czy eutanazja? 7,752
Już jest!!! 7,247
Zbieramy na serwer na kolejny rok!!! 5,810
I po premierze 5,408
Grafiki Musiała 4,904
Kryształy Czasu - Rewolucja 4,364
Nowa odsłona Księgi Profesji! 4,091
Próbka tekstu powieści Artrura Szyndlera 4,020
PUCHAR OSTROGARSKI - I edycja 4,004
facebook
Nawigacja
Artykuły » LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU » ARCHIPELAG CENTRALNY
ARCHIPELAG CENTRALNY
Chcąc uzmysłowić sobie gdzie znajduje się stolica orków i największe miasto Archipelagu Centralnego (czyli zazwyczaj główne miejsce przygód), należy najpierw objąć spojrzeniem całą Orchię.
Na początku przyjrzyjmy się półkuli Zachodniej, krainie tysięcy wysp. W jej południowej części rozciąga się bezkresny ocean, pośrodku którego leży niewielki kontynent - Angchor. Legendy głoszą, że wybierający się tam awanturnicy nigdy już nie wracają.
Wędrując wzrokiem na północ od równika, widzimy dziewięć symetrycz-nie rozmieszczonych skupisk wysp. Są to wielkie archipelagi, których nazwy związane są z położeniem każdego z nich: Północno-Zachodni, Północny, Północno-Wschodni, Zachodni, Centralny, Wschodni, Południowo-Zachodni, Południowy i Południowo-Wschodni. Pierwsze trzy leżą na wysokości koła podbiegunowego, następne trzy znajdują się w kręgu ciepłego klimatu umiarkowanego, zaś ostatnie trzy to tropikalne i gorące lądy podzwrot-nikowe. Wszystkie one rozdzielone są nitkami wysp, tworzących tajemniczy i niebezpieczny Archipelag Pajęczy.
Teraz skupmy uwagę na Archipelagu Centralnym, zajmującym centrum północnej części półkuli Zachodniej, który swym kształtem nieco przypo-mina widziane z boku wzgórze. Jego wierzchołek tworzą wyspy Orkus Mały, Orkus Wielki, Orkus Tan i Orkus Wschodni. Pod nimi znajduje się pięć półkolistych ciągów wysp, kolejno od północy: Ciąg Grua (czyli wyspy złotych twierdz królestwa Osmundu), Ciąg Arianom (wyspy puste i dzikie), Ciąg Walgaru (z największą wyspą Wal i z najpotężniejszym reptiliońsklm miastem-twierdzą Archagastą), Ciąg Elmanalu (wyspy, zamieszkałe głów-nie przez elfy), oraz Ciąg Gutum Guru (wyspy kupieckie). Pomiędzy Ciągiem Elmanalu, a Ciągiem Gutum Guru znajduje się płytkie Morze Złote, w którego piaskach ciągle jeszcze pobłyskuje złoto. Od głównego skupiska wysp Archpelagu Centralnego odchodzi kilka pasm wysp, które przez marynarzy nazywane są wąsami. I tak w południowo-zachodniej części Archipelagu Pajęczego znajdują się Wyspy Smocze, w zachodniej części Wyspy Kocie, na północnym zachodzie kolejno: Wyspy Złotych Wywern, Wyspy Malauków (czwororękich olbrzymów) i Wyspy Korsarskie. Na północnym wschodzie znajdują się Wyspy Czerwonych Piratów, a na południowym wschodzie Wyspy Białych Piratów.
Najciekawszymi wyspami Archipelagu Centralnego są Orcusy. Najbar-dziej na zachód wysunięty jest trójkątny Orkus Mały, druga pod względem powierzchni wyspa Archipelagu Centralnego. W jego środkowej części mieszczą się tajemnicze Góry Troglodytów, poprzecinane licznymi, nie-zwykle niebezpiecznymi dolinami i wąwozami. Na Orkusie Małym leży kilka bardzo bogatych i rozległych miast, z których prym wiodą: elficka Ogina, orkowy Orwin-gar, krasnoludzkie Taram-dur i Gotam-dur, gnomi Alwidon i hobbicka Halandia.
Obok Orkusa Małego leży równie cywilizowany i ludny Orkus Wielki, wyspa o ogromnej powierzchni, pokryta kamienistymi górami i wielkimi połaciami lasów i puszcz. W jej środkowo-wschodniej części znajduje się duże i głębokie jezioro z wielką wyspą pośrodku. Na wschód od jeziora leży jeden z najciekawszych obszarów Orkusa Wielkiego - otoczona wysokimi górami, rozległa i żyzna Dolina Tagar. Znajdują się tu trzy zamieszkałe niemal wyłącznie przez ludzi miasta: Tagara Biała, Szara i Ciemna. Od niepamiętnych czasów są one w stanie permanentnej, okrutnej wojny i chyba tylko niezbadane wyroki bogów sprawiają, że te miasta nadal stoją.
Poza Tagarami największymi i najciekawszymi miastami Orkusa Wiel-kiego są: Ostrogar - stolica imperium boga orków Katana, Gasta - najbar-dziej niedostępne miasto reptillionów oraz Get-warr-gar, słynący z nie-zwykłej aktywności handlowej. Miasta Orkusa Wielkiego nie są zbyt ludne, w porównaniu z ich odpowiednikami na innych wyspach, jednak ich powierzchnia i przepych budzi podziw nawet u przybyszów z Archipelagów Wschodnich.
Zanim zajmiemy się szczegółowo Ostrogarem - najznamienitszym miastem Orkusa Wielkiego parę słów o innych wyspach Ciągu Orkusa. Na wschód od Orkusa Wielkiego leży Orkus Tan, nazywany także Wyspą Książęcą, gdyż jego mieszkańcami są niemal wyłącznie orki rasy Uruk-hai. Pobudowano tu kilkaset potężnych zamków i pałaców, prześcigających się w oryginalności rozwiązań architektonicznych. Wszystkie one połączone są pasmami wysokich murów, pomiędzy którymi biegną szerokie, bardzo ruchliwe drogi. Dla przybysza z zewnątrz ta wyspa posiada dwie zasad-nicze wady. Po pierwsze każda myśląca istota, która znajdzie się na niej bez specjalnego zezwolenia traktowana jest jak szpieg i może zostać na miejscu zabita przez każdego napotkanego Uruk-hai. Po drugie na tej wyspie pobierają nauki młodociani (i nie tylko) członkowie rodu Katanów. Należy bardzo starannie ich unikać, żeby nie stać się przedmiotem ich niezwykle okrutnych i perwersyjnych zabaw.
Kolejną dużą wyspą jest Orkus Wschodni. Posiada on kilka ufor-tyfikowanych portów, w których stacjonują żaglowce i galery wojenne. Ich ogromna ilość, świetnie wyszkolone załogi i zaplecze - 15 spokojnych miast, zapewniających stały dopływ żywności i nowych marynarzy - po-zwalają utrzymać ciągłą komunikację pomiędzy większością wysp Ar-chipelagu Centralnego. Umiejscowienie floty Katana nie jest jednak przypadkowe. Niedaleko bowiem na północny wschód leżą niezbadane Wyspy Czerwonych Piratów, którzy starają się kontrolować szlaki morskie biegnące ku wschodnim i północnym archipelagom. Następne wyspy Ciągu Orkusa to Orkus-Tabadan, Czerwony Orkus i Święty Orkus. Orkus-Tabadan to zamieszkała przez ludzi wyspa książęcego rodu Tabadan. Ich pancerni rycerze, posługujący się pegazami zamiast koni stanowią najpotężniejszą powietrzną flotę tej części Archipelagu Centralnego. Na południowy wschód od tej wyspy leży górzysty Czerwony Orkus, na którym obok miast Czerwonych Piratów znajdują się miasta zwykłych orków czy ludzi. Będące tutaj na porządku dziennym lądowe, morskie i niekiedy nawet powietrzne starcia pomiędzy sprzymierzeńcami Katana, a Czer-wonymi Piratami i ich wasalami są doskonałym poligonem dla wszystkich rodzajów wojsk. Ostatnią większą wyspą tego Ciągu jest Święty Orkus. będący największym w Archipelagu Centralnym skupiskiem świątyń i kaplic niemal wszystkich bogów, a także ogromnym cmentarzem pełnym grobowców, krypt, piramid, zapieczętowanych grot, kurhanów i katakumb. Nieciekawą stroną tej wyspy są nieprzeliczone rzesze martwiaków oraz kilkunastu potężnych czarnych rycerzy, bytujących tu ze swymi martwiaczymi armiami.

Całość artykułu jest przeskanowana z drugiej edycji "Kryształów Czasu" wydawnictwa MAG. Dzieła tego dokonał saganpl
Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Popularne Artykuły
  Artykuł Czytań Dodany przez
» IK - tworzenie i rozwój postaci
On: ŻELAZNE KRÓLESTWA
75254 Beamhit
26.01.2013 16:19
» 01. Wybór rasy i płci
On: TWORZENIE POSTACI
23855 leobardis
11.11.2008 15:43
» 05. Czary - objaśnienia i możliwości rzucania oraz spis czarów
On: MAGIA
20455 czegoj
25.11.2008 12:56
» 07. Kasta Niesklasyfikowana
On: PROFESJE
19195 leobardis
11.11.2008 18:26
» Legenda Kryształów Czasu
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
18981 leobardis
11.12.2008 15:30
» Charakter Postaci
On: TWORZENIE POSTACI
17782 venar
16.02.2009 14:27
» Martwiaki
On: BESTIARIUSZ
16930 venar
30.04.2009 11:58
» Spis kamieni szlachetnych
On: DODATKI
16522 arikar
01.03.2009 16:48
» 02. Kasta Żołnierska
On: PROFESJE
16013 leobardis
11.11.2008 18:01
» 06. Kasta Czarodziejska
On: PROFESJE
15392 leobardis
11.11.2008 18:22
» OPIS RASY - HOBBICI
On: TWORZENIE POSTACI
15174 czegoj
27.01.2009 11:04
» Dendroid
On: BESTIARIUSZ
15044 ghasta
30.07.2011 10:22
» Bractwo Klingi Duszy
On: BRACTWA WYSTEPUJĄCE W ŚWIECIE KC
15025 czegoj
28.04.2009 15:18
» 04. Kasta Złodziejska
On: PROFESJE
14881 leobardis
11.11.2008 18:09
» Opis świata Orchii
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
14847 leobardis
12.12.2008 13:17
©
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Suriel
21-02-2019 16:16

Suriel
21-02-2019 15:42
A tu jest zaginiony, ostatni, obraz Muncha. Tym razem z pewnością jest on oryginalny bo jak każdy artysta tak i ten nie stronił od barbituranów i inszych materii wziewnych o podbnym działniu...

Keth
21-02-2019 15:34
Skąd wiesz, że mam PW? Shock

Suriel
21-02-2019 15:31
Pfft Wiem.

lightstorm
21-02-2019 14:20
Keth masz PW

Sigil
21-02-2019 13:38
No ale to nie jest oryginał nawet. Pfft

Suriel
21-02-2019 10:56
Moj ulybiony obraz. .Ale pomijajac to, ja w nim ostatnio widzę UFO i pomyślałem że się podpytam fachowca...

czegoj
21-02-2019 10:20
Google mówi, że to Edvard Munch - the scream

Suriel
20-02-2019 22:06
Hej Czegoju, podpowiedz mi co to za obraz jest https://i.pinimg..
..67.jpg?b=t

Suriel
20-02-2019 18:30
Okład z młodych tarczowniczek, zalecam...

Araven
20-02-2019 18:18
Kuruj się, zdrowie najważniejsze. Smile

Sigil
20-02-2019 18:05
Miałem dziś pisać, ale mnie trochę rozłożyło. Rany, jak nie wyjazdy, to choroba... :/ No nic, mam nadzieję, że napiszę jutro. Sorry za lagi.

NickPage
Najczęściej oglądane
deliad[7808]
czegoj[5330]
dretch[3993]
8art[3529]
koszal[3274]

Ostatnia aktualizacja
deliad
Sigil
8art
Oggy
czegoj

Wszystkie NickPage
Rzuć kostką