19.02.2018 09:14:58
Nawigacja
ŻELAZNE KRÓLESTWA
Wstępniak
Podręczniki, zasady oraz recenzje
Opis świata
Historie kolejnych nacji
Bestiariusz
Manual botmistrza
Skrypty generalskie
Przewodnik obieżyświata
Akta Gavina Kyle
Scenariusze
Opowiadania
Forum Żelaznych Królestw
Dział PBF
Zanim Zaczniesz
Otwarte Sesje PBF
Wirtualne Elizjum
w świecie Wampira
TYLKO ZALOGOWANI

DrecarE: Wirtualny Podręcznik
Geografia DrecarE
Wymiar Czasowy
Rasy DrecarE
Kultura Istot
Tworzenie Postaci
Mechanika Gry
Magia
Technologia
Bestiariusz
Ostatnie artykuły
Konkurs na przygodę ...
Kolda - Królestwo kr...
Zawody KC - żebrak
Epic World RPG - zwi...
Serialowe inspiracje...
World of Darkness - ...
Afterbomb Madness 2.0
Wylkołki
DeG - Plany wydawnic...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
Sesje on-line próba ...
Relacja z testów gru...
Gry paragrafowe
Ciekawe filmy
Mechanika UFO-simple
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Ostatnie komentarze
Newsy
A mógłbyś przybliżyć r...
Mam obie edycje i powi...
Świetny pomysł! Kiedyś...
Super, że zajrzałeś. J...
Gra jest świetna! Anim...
Artykuły
nospe i jego kij w mro...
Do zaorania są przeciw...
"nie napiszę scenarius...
Do starych zasad. Nie ...
Pisanie scenariusza do...
Galeria
Zgadzam się z Nantarem...
Uważam że pełny opis c...
Ikonki zastępujące np....
Tak zupełnie w ramach ...
Czyli czerń i biel :) ...
Dodatkowe strony
Hmm chyba część błędów...
Paragraf 82 brak linka...
Te które wyłapałem, że...
Podam wieczorem jak bę...
Może te problemy wynik...
facebook
Nawigacja
Artykuły » ŻELAZNE KRÓLESTWA » Divinium - Pierwszy Kościół
Divinium - Pierwszy Kościół

DIVINIUM - PIERWSZY KOŚCIÓŁ

 

 

     Chociaż wszyscy bogobojni morrowianie wiedzą, że sercem kultu Morrowa jest najwyższa katedra w Caspii, istnieje pewne owiane legendami miejsce zwane Pierwszym Kościołem. W nim właśnie prześladowani przez menitów członkowie morrowiańskiej kongregacji położyli podwaliny pod kult, który tysiące lat później stał się dominującą religią w zachodnim Immorenie. W górach Wyrmwallu na północny zachód od Clockers Cove, tam gdzie spływające z górskich szczytów wody Murkhamu wciąż jeszcze są krystalicznie czyste, położona jest najstarsza budowa morrowiańskiego kultu: Święte Miejsce, Pierwszy Kościół, Divinium. Nolland Orellius wzniósł tam w 1866 PR odizolowany od świata klasztor mający stać się schronieniem dla najbardziej zagorzałych czcicieli Morrowa. Jego pobożność i determinacja zostały nagrodzone, kiedy bóg wybrał Orelliusa na swego pierwszego Patriarchę. W pierwszych dekadach swego istnienia Divinium pełniło rolę ośrodka administracyjnego kultu oraz azylu dla ofiar menickich prześladowań.

     Najstarsza część obecnego kompleksu zachowała prostotę architektoniczną i pozbawiona jest praktycznie jakichkolwiek zdobień prócz płaskorzeźby w postaci Radiancji wieńczącej wielki blok białego granitu wprawiony we fronton świątyni ponad jej głównym wejściem. W późniejszych wiekach oryginalny klasztor otoczony został zewnętrznymi murami, które z biegiem czasu przeistoczyły Divinium w niewielką fortecę. Wewnętrzne sanktuarium wciąż pozostaje niewielkim pomieszczeniem o sklepieniu wspartym na marmurowych kolumnach, a mimo to w minionych czasach było świadkiem większej ilości cudów, objawień i wniebowstąpień niż jakiekolwiek inne miejsce w zachodnim Immorenie. Kiedy kult Morrowa trwale umocnił swą pozycję, siedziba Kościoła została przeniesiona do Sancteum w Caspii, ale Divinium na zawsze będzie się cieszyło mianem najświętszego miejsca morrowiańskiej religii i celu niezliczonych pielgrzymek. Osiadli w świątynnej fortecy mnisi postrzegają za swój obowiązek sprawowanie pieczy nad zabytkową budowlą oraz przechowywanymi w niej bezcennymi relikwiami, wśród nich również przedmiotami, które należały przed tysiącami lat do samego Morrowa.

     Będące najstarszą częścią górskiej fortecy wewnętrzne sanktuarium budzi nabożną cześć pielgrzymów przez wzgląd na swą niezwykłą historię. W roku 1865 PR właśnie tam objawił się w boskiej postaci Morrow, który zstąpił na Caen, by namaścić Nollanda Orelliusa na pierwszego Patriarchę kultu, Orelliusa I. W roku 1810 PR mężna wojowniczka Katrena skonała na chłodnych granitowych płytach sanktuarium w próbie uratowania Patriarchy Orestaga I przed menickimi zabójcami i doznała wniebowstąpienia stając się pierwszą w panteonie morrowiańskich świętych.

     Lecz do największego objawienia mocy boskich w Divinium doszło w roku 1250 PR, niedługo po oficjalnej deklaracji Kościoła Morrowa przekazującej czcicielom Menotha, że morrowianie nie będą już dłużej tolerować prześladowań ze strony wyznawców Starej Wiary. Chcąc ukarać głowę Kościoła za ów przejaw heretyckiej zuchwałości, królowie-kapłanowie wysłali do Divinium skrutatora Khorvę Sicariusa. Kleryk ów przybył do siedziby morrowiańskiego przywódcy w rzekomej misji dyplomatycznej, od początku jednak miał tylko jedno zadanie: zgładzenie ówczesnego Patriarchy Lorichiasa. Posadzka sanktuarium ponownie spłynęła krwią, tym razem wytoczona z żył paladynów, kapłanów i mnichów uśmierconych orężem bezwzględnego świątynnego zabójcy. Niepowstrzymany przez śmiertelników Khorva zamordował z zimną krwią Patriarchę, wówczas jednak w sanktuarium objawiła się znienacka święta Katrena, która uśmierciła mordercę. Towarzyszył jej sam Morrow - bóg zabrał ulatującą do Urcaenu duszę Lorichiasa wynosząc Patriarchę do postaci archona w tej samej chwili, kiedy do sanktuarium zstąpiła Thamar poszukująca duszy Khorvy.

     W jednej chwili w murach sanktuarium znaleźli się obok siebie nowonarodzony archon, święta męczenniczka, duch brutalnego zabójcy, Bóg Światłości oraz jego mroczna siostra, Szepcząca w Ciemnościach. To właśnie po tym niezwykłym wydarzeniu Menici uznali w końcu boskość Morrowa i zaprzestali dalszych otwartych prześladowań jego kultu, wstrząśnięci na wskroś innym odkryciem - prawdziwą tożsamością skrutatora Sicariusa, starannie ukrywającego swą herezję czciciela Thamar, który po śmierci stał się jej Czwartym Dziedzicem. Pod przewodnictem najwyższego skrutatora Hevellora Chasmiusa menickie duchowieństwo zajęło się zaciekłym polowaniem na czarownice we własnych szeregach dając morrowianom dość swobody, by ci przenieśli siedzibę Kościoła do Caspii, do mającego się stać później największą świątynią kultu Sancteum.

     Przez wzgląd na niezwykłość Divinium morrowiańscy duchowni pozwalają w fortecy na coś niezwykłego: wpuszczają tam mianowicie wyznawców Thamar, a nawet jej kapłanów; nie czyniąc im krzywdy i poprzedstając na bacznym pilnowaniu, by niecodzienni goście nie poczynili w tym szacownym przybytku żadnej szkody.

 

 

     Powyższy artykuł jest kompilacją materiałów opublikowanych w suplementach World Guide (1 ed) oraz Gods, Kings and Nations (2 ed). Tłumaczenie własne. Wszystkie prawa zastrzeżone dla Privateer Press.

Komentarze
#1 | Araven dnia 08.01.2015 15:38:04
Ciekawa historia, dość niezwykła, kilka istot o różnej mocy w jednym miejscu. Tu ma to sens. Nie to co w wiadomej powieści.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 0% [0 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 100% [2 głosy]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
Popularne Artykuły
  Artykuł Czytań Dodany przez
» IK - tworzenie i rozwój postaci
On: ŻELAZNE KRÓLESTWA
71300 Beamhit
26.01.2013 16:19
» 01. Wybór rasy i płci
On: TWORZENIE POSTACI
21661 leobardis
11.11.2008 15:43
» 05. Czary - objaśnienia i możliwości rzucania oraz spis czarów
On: MAGIA
18661 czegoj
25.11.2008 12:56
» 07. Kasta Niesklasyfikowana
On: PROFESJE
17561 leobardis
11.11.2008 18:26
» Legenda Kryształów Czasu
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
17145 leobardis
11.12.2008 15:30
» Charakter Postaci
On: TWORZENIE POSTACI
15730 venar
16.02.2009 14:27
» Spis kamieni szlachetnych
On: DODATKI
15457 arikar
01.03.2009 16:48
» 02. Kasta Żołnierska
On: PROFESJE
14658 leobardis
11.11.2008 18:01
» Martwiaki
On: BESTIARIUSZ
14096 venar
30.04.2009 11:58
» 06. Kasta Czarodziejska
On: PROFESJE
13742 leobardis
11.11.2008 18:22
» 04. Kasta Złodziejska
On: PROFESJE
13740 leobardis
11.11.2008 18:09
» Dendroid
On: BESTIARIUSZ
13724 ghasta
30.07.2011 10:22
» Opis świata Orchii
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
13438 leobardis
12.12.2008 13:17
» Kompendium Wiary
On: RELIGIA
13132 avnar
22.06.2009 15:08
» Doświadczenie - PD
On: PODRĘCZNIK GRACZA
12669 venar
13.01.2009 20:23
©
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

zmarly
18-02-2018 22:43
Niestety do piątku jestem na wyjeździe, w związku z tym proszę o pomijanie moich postaci w fabułach PbF-ów Smile

Kargan
18-02-2018 18:23
mozesz Pfft

Keth
18-02-2018 17:54
Wróciłeś w końcu? Mogę go już zabić?! Grin

Kargan
17-02-2018 18:12
Spadam na wieczorne picie - proszę mi nie zabić Maurera Wink

Keth
17-02-2018 17:39
Byle nie swojego!

Suriel
17-02-2018 00:22
Czyjego?

Keth
16-02-2018 22:42
Ketras wieje na złamanie karku!

8art
16-02-2018 22:31
Niecierpliwym nadmieniam, zę w stosownym topiku znalazła się facjata prawdziwego Bradley'a. Ostrzegam, że tylko dla tych o stalowych nerwach!

dretch
16-02-2018 20:57
Zaraz to ten Pan może Ketrasa jak nie zdecyduję co zrobić

Suriel
16-02-2018 18:50
Aleś wene złapał.

dretch
16-02-2018 18:28
Przepraszam za literówki. Pokusą poszła

dretch
16-02-2018 17:22
Dziękuję

NickPage
Najczęściej oglądane
deliad[5794]
czegoj[3796]
8art[2558]
koszal[2351]
dretch[2272]

Ostatnia aktualizacja
czegoj
Sigil
dretch
Suriel
deliad

Wszystkie NickPage
Rzuć kostką