12.12.2017 01:42:34
Nawigacja
ŻELAZNE KRÓLESTWA
Wstępniak
Podręczniki, zasady oraz recenzje
Opis świata
Historie kolejnych nacji
Bestiariusz
Manual botmistrza
Skrypty generalskie
Przewodnik obieżyświata
Akta Gavina Kyle
Scenariusze
Opowiadania
Forum Żelaznych Królestw
Dział PBF
Zanim Zaczniesz
Otwarte Sesje PBF
Wirtualne Elizjum
w świecie Wampira
TYLKO ZALOGOWANI

DrecarE: Wirtualny Podręcznik
Geografia DrecarE
Wymiar Czasowy
Rasy DrecarE
Kultura Istot
Tworzenie Postaci
Mechanika Gry
Magia
Technologia
Bestiariusz
Ostatnie artykuły
Patronaty elementaln...
Karaluchy z Borki
Wielkie Pianalia
Kulty Ciemności w Dr...
ANSUMO - Ludzie z Me...
Elfy Żałobne
Perpignan
Czwarta edycja na Po...
Rytuały czarowników
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
Chowańce Czarowników
DeG - mapy
Gry paragrafowe
DE - Tworzenie Postaci
Relacja z testów gru...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Ostatnie komentarze
Newsy
Bardzo dobre pytanie i...
Czy coś jeszcze się dz...
@dretch :) Niestety ma...
Swietna robota, sprawi...
Grałem z komórki i nie...
Artykuły
Raczej właśnie poszuku...
Dziękuję za pochlebne ...
Niezły materiał. Całki...
Ciekawa wada. Rozumiem...
Suriel brawo za kawał ...
Galeria
Zgadzam się z Nantarem...
Uważam że pełny opis c...
Ikonki zastępujące np....
Tak zupełnie w ramach ...
Czyli czerń i biel :) ...
Dodatkowe strony
Hmm chyba część błędów...
Paragraf 82 brak linka...
Te które wyłapałem, że...
Podam wieczorem jak bę...
Może te problemy wynik...
facebook
Nawigacja
Artykuły » ŻELAZNE KRÓLESTWA » Divinium - Pierwszy Kościół
Divinium - Pierwszy Kościół

DIVINIUM - PIERWSZY KOŚCIÓŁ

 

 

     Chociaż wszyscy bogobojni morrowianie wiedzą, że sercem kultu Morrowa jest najwyższa katedra w Caspii, istnieje pewne owiane legendami miejsce zwane Pierwszym Kościołem. W nim właśnie prześladowani przez menitów członkowie morrowiańskiej kongregacji położyli podwaliny pod kult, który tysiące lat później stał się dominującą religią w zachodnim Immorenie. W górach Wyrmwallu na północny zachód od Clockers Cove, tam gdzie spływające z górskich szczytów wody Murkhamu wciąż jeszcze są krystalicznie czyste, położona jest najstarsza budowa morrowiańskiego kultu: Święte Miejsce, Pierwszy Kościół, Divinium. Nolland Orellius wzniósł tam w 1866 PR odizolowany od świata klasztor mający stać się schronieniem dla najbardziej zagorzałych czcicieli Morrowa. Jego pobożność i determinacja zostały nagrodzone, kiedy bóg wybrał Orelliusa na swego pierwszego Patriarchę. W pierwszych dekadach swego istnienia Divinium pełniło rolę ośrodka administracyjnego kultu oraz azylu dla ofiar menickich prześladowań.

     Najstarsza część obecnego kompleksu zachowała prostotę architektoniczną i pozbawiona jest praktycznie jakichkolwiek zdobień prócz płaskorzeźby w postaci Radiancji wieńczącej wielki blok białego granitu wprawiony we fronton świątyni ponad jej głównym wejściem. W późniejszych wiekach oryginalny klasztor otoczony został zewnętrznymi murami, które z biegiem czasu przeistoczyły Divinium w niewielką fortecę. Wewnętrzne sanktuarium wciąż pozostaje niewielkim pomieszczeniem o sklepieniu wspartym na marmurowych kolumnach, a mimo to w minionych czasach było świadkiem większej ilości cudów, objawień i wniebowstąpień niż jakiekolwiek inne miejsce w zachodnim Immorenie. Kiedy kult Morrowa trwale umocnił swą pozycję, siedziba Kościoła została przeniesiona do Sancteum w Caspii, ale Divinium na zawsze będzie się cieszyło mianem najświętszego miejsca morrowiańskiej religii i celu niezliczonych pielgrzymek. Osiadli w świątynnej fortecy mnisi postrzegają za swój obowiązek sprawowanie pieczy nad zabytkową budowlą oraz przechowywanymi w niej bezcennymi relikwiami, wśród nich również przedmiotami, które należały przed tysiącami lat do samego Morrowa.

     Będące najstarszą częścią górskiej fortecy wewnętrzne sanktuarium budzi nabożną cześć pielgrzymów przez wzgląd na swą niezwykłą historię. W roku 1865 PR właśnie tam objawił się w boskiej postaci Morrow, który zstąpił na Caen, by namaścić Nollanda Orelliusa na pierwszego Patriarchę kultu, Orelliusa I. W roku 1810 PR mężna wojowniczka Katrena skonała na chłodnych granitowych płytach sanktuarium w próbie uratowania Patriarchy Orestaga I przed menickimi zabójcami i doznała wniebowstąpienia stając się pierwszą w panteonie morrowiańskich świętych.

     Lecz do największego objawienia mocy boskich w Divinium doszło w roku 1250 PR, niedługo po oficjalnej deklaracji Kościoła Morrowa przekazującej czcicielom Menotha, że morrowianie nie będą już dłużej tolerować prześladowań ze strony wyznawców Starej Wiary. Chcąc ukarać głowę Kościoła za ów przejaw heretyckiej zuchwałości, królowie-kapłanowie wysłali do Divinium skrutatora Khorvę Sicariusa. Kleryk ów przybył do siedziby morrowiańskiego przywódcy w rzekomej misji dyplomatycznej, od początku jednak miał tylko jedno zadanie: zgładzenie ówczesnego Patriarchy Lorichiasa. Posadzka sanktuarium ponownie spłynęła krwią, tym razem wytoczona z żył paladynów, kapłanów i mnichów uśmierconych orężem bezwzględnego świątynnego zabójcy. Niepowstrzymany przez śmiertelników Khorva zamordował z zimną krwią Patriarchę, wówczas jednak w sanktuarium objawiła się znienacka święta Katrena, która uśmierciła mordercę. Towarzyszył jej sam Morrow - bóg zabrał ulatującą do Urcaenu duszę Lorichiasa wynosząc Patriarchę do postaci archona w tej samej chwili, kiedy do sanktuarium zstąpiła Thamar poszukująca duszy Khorvy.

     W jednej chwili w murach sanktuarium znaleźli się obok siebie nowonarodzony archon, święta męczenniczka, duch brutalnego zabójcy, Bóg Światłości oraz jego mroczna siostra, Szepcząca w Ciemnościach. To właśnie po tym niezwykłym wydarzeniu Menici uznali w końcu boskość Morrowa i zaprzestali dalszych otwartych prześladowań jego kultu, wstrząśnięci na wskroś innym odkryciem - prawdziwą tożsamością skrutatora Sicariusa, starannie ukrywającego swą herezję czciciela Thamar, który po śmierci stał się jej Czwartym Dziedzicem. Pod przewodnictem najwyższego skrutatora Hevellora Chasmiusa menickie duchowieństwo zajęło się zaciekłym polowaniem na czarownice we własnych szeregach dając morrowianom dość swobody, by ci przenieśli siedzibę Kościoła do Caspii, do mającego się stać później największą świątynią kultu Sancteum.

     Przez wzgląd na niezwykłość Divinium morrowiańscy duchowni pozwalają w fortecy na coś niezwykłego: wpuszczają tam mianowicie wyznawców Thamar, a nawet jej kapłanów; nie czyniąc im krzywdy i poprzedstając na bacznym pilnowaniu, by niecodzienni goście nie poczynili w tym szacownym przybytku żadnej szkody.

 

 

     Powyższy artykuł jest kompilacją materiałów opublikowanych w suplementach World Guide (1 ed) oraz Gods, Kings and Nations (2 ed). Tłumaczenie własne. Wszystkie prawa zastrzeżone dla Privateer Press.

Komentarze
#1 | Araven dnia 08.01.2015 15:38:04
Ciekawa historia, dość niezwykła, kilka istot o różnej mocy w jednym miejscu. Tu ma to sens. Nie to co w wiadomej powieści.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 0% [0 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 100% [2 głosy]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
Popularne Artykuły
  Artykuł Czytań Dodany przez
» IK - tworzenie i rozwój postaci
On: ŻELAZNE KRÓLESTWA
70702 Beamhit
26.01.2013 16:19
» 01. Wybór rasy i płci
On: TWORZENIE POSTACI
21243 leobardis
11.11.2008 15:43
» 05. Czary - objaśnienia i możliwości rzucania oraz spis czarów
On: MAGIA
18333 czegoj
25.11.2008 12:56
» 07. Kasta Niesklasyfikowana
On: PROFESJE
17301 leobardis
11.11.2008 18:26
» Legenda Kryształów Czasu
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
16774 leobardis
11.12.2008 15:30
» Charakter Postaci
On: TWORZENIE POSTACI
15303 venar
16.02.2009 14:27
» Spis kamieni szlachetnych
On: DODATKI
15266 arikar
01.03.2009 16:48
» 02. Kasta Żołnierska
On: PROFESJE
14454 leobardis
11.11.2008 18:01
» Martwiaki
On: BESTIARIUSZ
13740 venar
30.04.2009 11:58
» 04. Kasta Złodziejska
On: PROFESJE
13543 leobardis
11.11.2008 18:09
» 06. Kasta Czarodziejska
On: PROFESJE
13458 leobardis
11.11.2008 18:22
» Dendroid
On: BESTIARIUSZ
13211 ghasta
30.07.2011 10:22
» Opis świata Orchii
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
13160 leobardis
12.12.2008 13:17
» Kompendium Wiary
On: RELIGIA
12761 avnar
22.06.2009 15:08
» Doświadczenie - PD
On: PODRĘCZNIK GRACZA
12465 venar
13.01.2009 20:23
©
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

dretch
11-12-2017 21:18
ja tez bede pisal jutro :/

8art
11-12-2017 18:13
Bede pisal chyba dopiero jutro

czegoj
11-12-2017 09:33
Przy edycji artu masz znaczek wstaw nową tabelę.

Keth
10-12-2017 23:59
Ktoś przypomni jak się wstawiało tabelki do artykułów?

Suriel
10-12-2017 21:51
I bynajmniej nie chodziło mi tu o sprawę ufo i przypadek szanownego kolegi Koszala...

Suriel
10-12-2017 21:49
Raczej zwyczajne zbyt grube paluchy względem klawiatury komóry, i moje niedbalstowo, gbyby nie to byłby już w kosmosie... Pfft

8art
10-12-2017 12:47
Chyba tu jakieś głęboko ukryte traumy polonisty wychodzą...

Suriel
10-12-2017 02:51
Czarowników. Czasowniki są zbyt niebezpieczne same w sobie....

Sigil
09-12-2017 22:55
A rzeczowników? Ciekawe, czy one też mają chowańce...

Suriel
09-12-2017 21:10
Zawsze mi sie wydawało że chowance czasowników to monety których zawsze twierdzą że nie mają.

Sigil
09-12-2017 19:04
Mam nadzieję, że Wam się spodoba!

Sigil
09-12-2017 19:04
Keth i TTA zrobiłem materiał o chowańcach. Informacja o nim znajduje się w dziale DE.

NickPage
Najczęściej oglądane
deliad[5455]
czegoj[3595]
8art[2458]
koszal[2252]
Treant[2104]

Ostatnia aktualizacja
Sigil
czegoj
dretch
Suriel
deliad

Wszystkie NickPage
Rzuć kostką