25.06.2017 03:52:48
Nawigacja
ŻELAZNE KRÓLESTWA
Wstępniak
Podręczniki, zasady oraz recenzje
Opis świata
Historie kolejnych nacji
Bestiariusz
Manual botmistrza
Skrypty generalskie
Przewodnik obieżyświata
Akta Gavina Kyle
Scenariusze
Opowiadania
Forum Żelaznych Królestw
Dział PBF
Zanim Zaczniesz
Otwarte Sesje PBF
Wirtualne Elizjum
w świecie Wampira
TYLKO ZALOGOWANI

DrecarE: Wirtualny Podręcznik
Geografia DrecarE
Wymiar Czasowy
Rasy DrecarE
Kultura Istot
Tworzenie Postaci
Mechanika Gry
Magia
Technologia
Bestiariusz
Ostatnie artykuły
Kubo - prawdziwy bard
Orchiańskie sztuki w...
Nowa profesja - opry...
Uroki księżycowe
Rawenna i Asmodeusz
Nowe oblicze Sharami
Sztuki walki DE
Szeptucha
ANHMIR -TORNT - Góra...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
Prawa Katańskie
Krakow;]
Gry komputerowe
Ciekawe filmy
DeG - luźna dyskusja
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Ostatnie komentarze
Newsy
Przeszedłem całość i g...
A ja olalem babę i sko...
Już poprawione, dzięki...
No i masz, strażnicy m...
Nocai po Praskich park...
Artykuły
Venar a czy nie ma w a...
Tak - jestem pewien, ż...
A ja mogę;) Co do ...
Świetne i barwne opisy...
Niestety edytować nie ...
Galeria
Zgadzam się z Nantarem...
Uważam że pełny opis c...
Ikonki zastępujące np....
Tak zupełnie w ramach ...
Czyli czerń i biel :) ...
Dodatkowe strony
Hmm chyba część błędów...
Paragraf 82 brak linka...
Te które wyłapałem, że...
Podam wieczorem jak bę...
Może te problemy wynik...
facebook
Nawigacja
Artykuły » ŻELAZNE KRÓLESTWA » Divinium - Pierwszy Kościół
Divinium - Pierwszy Kościół

DIVINIUM - PIERWSZY KOŚCIÓŁ

 

 

     Chociaż wszyscy bogobojni morrowianie wiedzą, że sercem kultu Morrowa jest najwyższa katedra w Caspii, istnieje pewne owiane legendami miejsce zwane Pierwszym Kościołem. W nim właśnie prześladowani przez menitów członkowie morrowiańskiej kongregacji położyli podwaliny pod kult, który tysiące lat później stał się dominującą religią w zachodnim Immorenie. W górach Wyrmwallu na północny zachód od Clockers Cove, tam gdzie spływające z górskich szczytów wody Murkhamu wciąż jeszcze są krystalicznie czyste, położona jest najstarsza budowa morrowiańskiego kultu: Święte Miejsce, Pierwszy Kościół, Divinium. Nolland Orellius wzniósł tam w 1866 PR odizolowany od świata klasztor mający stać się schronieniem dla najbardziej zagorzałych czcicieli Morrowa. Jego pobożność i determinacja zostały nagrodzone, kiedy bóg wybrał Orelliusa na swego pierwszego Patriarchę. W pierwszych dekadach swego istnienia Divinium pełniło rolę ośrodka administracyjnego kultu oraz azylu dla ofiar menickich prześladowań.

     Najstarsza część obecnego kompleksu zachowała prostotę architektoniczną i pozbawiona jest praktycznie jakichkolwiek zdobień prócz płaskorzeźby w postaci Radiancji wieńczącej wielki blok białego granitu wprawiony we fronton świątyni ponad jej głównym wejściem. W późniejszych wiekach oryginalny klasztor otoczony został zewnętrznymi murami, które z biegiem czasu przeistoczyły Divinium w niewielką fortecę. Wewnętrzne sanktuarium wciąż pozostaje niewielkim pomieszczeniem o sklepieniu wspartym na marmurowych kolumnach, a mimo to w minionych czasach było świadkiem większej ilości cudów, objawień i wniebowstąpień niż jakiekolwiek inne miejsce w zachodnim Immorenie. Kiedy kult Morrowa trwale umocnił swą pozycję, siedziba Kościoła została przeniesiona do Sancteum w Caspii, ale Divinium na zawsze będzie się cieszyło mianem najświętszego miejsca morrowiańskiej religii i celu niezliczonych pielgrzymek. Osiadli w świątynnej fortecy mnisi postrzegają za swój obowiązek sprawowanie pieczy nad zabytkową budowlą oraz przechowywanymi w niej bezcennymi relikwiami, wśród nich również przedmiotami, które należały przed tysiącami lat do samego Morrowa.

     Będące najstarszą częścią górskiej fortecy wewnętrzne sanktuarium budzi nabożną cześć pielgrzymów przez wzgląd na swą niezwykłą historię. W roku 1865 PR właśnie tam objawił się w boskiej postaci Morrow, który zstąpił na Caen, by namaścić Nollanda Orelliusa na pierwszego Patriarchę kultu, Orelliusa I. W roku 1810 PR mężna wojowniczka Katrena skonała na chłodnych granitowych płytach sanktuarium w próbie uratowania Patriarchy Orestaga I przed menickimi zabójcami i doznała wniebowstąpienia stając się pierwszą w panteonie morrowiańskich świętych.

     Lecz do największego objawienia mocy boskich w Divinium doszło w roku 1250 PR, niedługo po oficjalnej deklaracji Kościoła Morrowa przekazującej czcicielom Menotha, że morrowianie nie będą już dłużej tolerować prześladowań ze strony wyznawców Starej Wiary. Chcąc ukarać głowę Kościoła za ów przejaw heretyckiej zuchwałości, królowie-kapłanowie wysłali do Divinium skrutatora Khorvę Sicariusa. Kleryk ów przybył do siedziby morrowiańskiego przywódcy w rzekomej misji dyplomatycznej, od początku jednak miał tylko jedno zadanie: zgładzenie ówczesnego Patriarchy Lorichiasa. Posadzka sanktuarium ponownie spłynęła krwią, tym razem wytoczona z żył paladynów, kapłanów i mnichów uśmierconych orężem bezwzględnego świątynnego zabójcy. Niepowstrzymany przez śmiertelników Khorva zamordował z zimną krwią Patriarchę, wówczas jednak w sanktuarium objawiła się znienacka święta Katrena, która uśmierciła mordercę. Towarzyszył jej sam Morrow - bóg zabrał ulatującą do Urcaenu duszę Lorichiasa wynosząc Patriarchę do postaci archona w tej samej chwili, kiedy do sanktuarium zstąpiła Thamar poszukująca duszy Khorvy.

     W jednej chwili w murach sanktuarium znaleźli się obok siebie nowonarodzony archon, święta męczenniczka, duch brutalnego zabójcy, Bóg Światłości oraz jego mroczna siostra, Szepcząca w Ciemnościach. To właśnie po tym niezwykłym wydarzeniu Menici uznali w końcu boskość Morrowa i zaprzestali dalszych otwartych prześladowań jego kultu, wstrząśnięci na wskroś innym odkryciem - prawdziwą tożsamością skrutatora Sicariusa, starannie ukrywającego swą herezję czciciela Thamar, który po śmierci stał się jej Czwartym Dziedzicem. Pod przewodnictem najwyższego skrutatora Hevellora Chasmiusa menickie duchowieństwo zajęło się zaciekłym polowaniem na czarownice we własnych szeregach dając morrowianom dość swobody, by ci przenieśli siedzibę Kościoła do Caspii, do mającego się stać później największą świątynią kultu Sancteum.

     Przez wzgląd na niezwykłość Divinium morrowiańscy duchowni pozwalają w fortecy na coś niezwykłego: wpuszczają tam mianowicie wyznawców Thamar, a nawet jej kapłanów; nie czyniąc im krzywdy i poprzedstając na bacznym pilnowaniu, by niecodzienni goście nie poczynili w tym szacownym przybytku żadnej szkody.

 

 

     Powyższy artykuł jest kompilacją materiałów opublikowanych w suplementach World Guide (1 ed) oraz Gods, Kings and Nations (2 ed). Tłumaczenie własne. Wszystkie prawa zastrzeżone dla Privateer Press.

Komentarze
#1 | Araven dnia 08.01.2015 15:38:04
Ciekawa historia, dość niezwykła, kilka istot o różnej mocy w jednym miejscu. Tu ma to sens. Nie to co w wiadomej powieści.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 0% [0 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 100% [2 głosy]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
Popularne Artykuły
  Artykuł Czytań Dodany przez
» IK - tworzenie i rozwój postaci
On: ŻELAZNE KRÓLESTWA
69027 Beamhit
26.01.2013 16:19
» 01. Wybór rasy i płci
On: TWORZENIE POSTACI
20043 leobardis
11.11.2008 15:43
» 05. Czary - objaśnienia i możliwości rzucania oraz spis czarów
On: MAGIA
17316 czegoj
25.11.2008 12:56
» 07. Kasta Niesklasyfikowana
On: PROFESJE
16424 leobardis
11.11.2008 18:26
» Legenda Kryształów Czasu
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
15612 leobardis
11.12.2008 15:30
» Spis kamieni szlachetnych
On: DODATKI
14767 arikar
01.03.2009 16:48
» 02. Kasta Żołnierska
On: PROFESJE
13772 leobardis
11.11.2008 18:01
» Charakter Postaci
On: TWORZENIE POSTACI
13752 venar
16.02.2009 14:27
» Martwiaki
On: BESTIARIUSZ
12855 venar
30.04.2009 11:58
» 04. Kasta Złodziejska
On: PROFESJE
12838 leobardis
11.11.2008 18:09
» 06. Kasta Czarodziejska
On: PROFESJE
12485 leobardis
11.11.2008 18:22
» Opis świata Orchii
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
12154 leobardis
12.12.2008 13:17
» Dendroid
On: BESTIARIUSZ
12123 ghasta
30.07.2011 10:22
» Kompendium Wiary
On: RELIGIA
11987 avnar
22.06.2009 15:08
» Doświadczenie - PD
On: PODRĘCZNIK GRACZA
11913 venar
13.01.2009 20:23
©
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Suriel
24-06-2017 15:37
Myślę ze zeby prawa były złe to musza zawierać kazdy z tych elementów które zostały wymienione.

maciej
24-06-2017 10:43
może tu chodzi o kary wymierzane wg kodeksu,wszak praworządny dobry nie będzie okrutnikiem a zły juz owszem

Suriel
23-06-2017 17:08
To wtedy niktnie bylby zadowiliny i prawa na prawde bylyby złe. Dobry pomysl Koszalu strzal w dziesiątkę. Cool

koszal
23-06-2017 12:45
W zasazie moglibyśmy dojść do porozumiemia gdyby każdy z nas wymyślił po jednym prawie Smile

koszal
23-06-2017 12:44
Np złe- ponieważ bardzo zagmatwane i dające różnorodność interpretacji zależną od zasobności portfela. Takie nasze Smile

koszal
23-06-2017 12:43
Możnaby to wyhrzebać, pamiętam jednak, że złe prawa dla niektrórych miały znaczenie inne.

Suriel
22-06-2017 22:58
Kiepskie na pewno nie, bóg to nie półgłowek. No dobrze, przeważnie nie bo po bogach chaosu można się spodziewać wszystkiego. Prawa Katana działają jak grabie, czyli do siebie, do siebie...

Nanatar
22-06-2017 22:30
No tak myślę że złe, to nie kiepskie tylko surowe. Faworyzowanie niektórych grup też słusznie

Suriel
22-06-2017 22:28
Możemy popełnić zbiorowego arta, dawno żadnego nie napisem tom i wyposzczony...

mastug
22-06-2017 22:18
Prawa katańskiego to bym się na blachę wykuł Smile

Suriel
22-06-2017 21:49
Latow znaleźć przykłady w prawach starozytnych ludów.

Suriel
22-06-2017 21:48
Praworzadnosc to przestrzeganie praw natomiast zle prawa oznaczaja takie ktore faworyzuja pewna grupę oraz te które maja niewspółmiernie surowe kary w stosunku do popelnionych czynów.

NickPage
Najczęściej oglądane
deliad[4728]
czegoj[3117]
8art[2147]
koszal[1923]
Treant[1756]

Ostatnia aktualizacja
Suriel
deliad
Sigil
8art
dretch

Wszystkie NickPage
Rzuć kostką