20.06.2018 02:11:01
Nawigacja
ŻELAZNE KRÓLESTWA
Wstępniak
Podręczniki, zasady oraz recenzje
Opis świata
Historie kolejnych nacji
Bestiariusz
Manual botmistrza
Skrypty generalskie
Przewodnik obieżyświata
Akta Gavina Kyle
Scenariusze
Opowiadania
Forum Żelaznych Królestw
Dział PBF
Zanim Zaczniesz
Otwarte Sesje PBF
Wirtualne Elizjum
w świecie Wampira
TYLKO ZALOGOWANI

DrecarE: Wirtualny Podręcznik
Geografia DrecarE
Wymiar Czasowy
Rasy DrecarE
Kultura Istot
Tworzenie Postaci
Mechanika Gry
Magia
Technologia
Bestiariusz
Ostatnie artykuły
Konkurs Złote Prosię...
Zakon Zmierzchu i Świtu
Krasnoludzka Gildia ...
Utopce
Akademia Złotych Żon
Zjadacze Ciał
X-GROM - Szałaputy
Religia Środka
X-GROM - koncept sys...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
Czego akurat słuchacie?
Trochę RPG.. i kart
FUN
Lista kontaktowa
Tutaj możemy pisać c...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Ostatnie komentarze
Newsy
O! Tu jest dopiero co ...
Nie będzie Księgi potw...
Kawał ciężkiej roboty!...
Jak widzę takie rzeczy...
BAZYL na Katana!dwd;
Artykuły
Wszystkie prace wrzuco...
Jaki wynik konkursu?
Ja proponuje inne rozw...
Jeśli trzeba, mogę prz...
Szkoda, że nie ma kciu...
Galeria
Zgadzam się z Nantarem...
Uważam że pełny opis c...
Ikonki zastępujące np....
Tak zupełnie w ramach ...
Czyli czerń i biel :) ...
Dodatkowe strony
Hmm chyba część błędów...
Paragraf 82 brak linka...
Te które wyłapałem, że...
Podam wieczorem jak bę...
Może te problemy wynik...
facebook
Nawigacja
Artykuły » ŻELAZNE KRÓLESTWA » Żeleźniak - kartka z manuala
Żeleźniak - kartka z manuala


           ŻELEŹNIAK


     Powołany do życia w kłębach pary wypełniających warsztaty Machin Wschodu w Caspii w roku 556 OR, Żeleźniak jest najbardziej powszechnym i najlepiej rozpoznawalnym ciężkim armibotem cygnarskich wojsk. Otaczająca ten konstrukt reputacja sprawia, że jego nazwę kojarzy się z synonimem siły, a wysokie osiągi uczyniły go koniem pociągowym cygnarskich botmistrzów.

     Żeleźniak walczył we wszystkich bitwach współczesnych czasów toczonych przez Cygnar, strzegł przez całe dekady granic państwa i pełnił rolę gwardii honorowej cygnarskiej arystokracji. Kiedy drwale w Fischerbrook zainicjowali strajk protestując przeciwko podwyżce podatków, tuzin Żeleźniaków przenosił drewno z lasów do tartaków na własnych grzbietach. To właśnie cios tektonicznego młota dzierżonego przez Żeleźniaka roztrzaskał zaryglowane bramy cygnarskiego pałacu w roku 594 OR torując drogę księciu Leto i jego poplecznikom w ostatnich chwilach rządów despotycznego Wygnańca.

     Osiągi charakteryzujące tego parobota wyznaczyły pewien standard stanowiący podstawę do oceny innych modeli ciężkich armibotów. Pomimo nieuchronnego postępu technologicznego i zmieniających się rozwiązań konstrukcyjnych Żeleźniak wciąż stanowi trwały element pancernego arsenału Cygnaru, będąc jednocześnie źródłem niekwestionowanej narodowej dumy.

     Chociaż w oczach zwykłego obserwatora armibot ten może uchodzić za model nader prosty w swej funkcjonalności, Żeleźniak jest równie fascynującym mechanicznym cudem jak jego bardziej złożeni następcy. Pod grubym pancerzem i izolacją ukrywają się skomplikowane mechanizmy zapewniające machinie doskonałą mobilność i zwrotność w warunkach bojowych. Przełączony do trybu walki, pod pancerzem Żeleźniaka otwarte zostają dodatkowe przepusty parowe podnoszące poziom ciśnienia w układach hydraulicznych i umożliwiające szybszy transfer mocy. Przepusty te ulegają błyskawicznie nagrzaniu, przez co mechanicy trudzący się naprawami Żeleźniaków w warunkach frontowych muszą niezmiernie uważać na ryzyko bolesnych oparzeń, lecz to akceptowalna cena za możliwość przyśpieszenia sześciotonowej machiny do prędkości człowieka przy zachowaniu wysokiej zwrotności.

     Standardowym orężem Żeleźniaka jest młot tektoniczny, bardzo zaawansowana technologicznie broń. Ważąca 120 funtów żelazna głowica młota skrywa w swym wnętrzu magianiczny rdzeń o dwustopowym przekroju, zasilany ciężkimi akumulatorami arkanodynamicznymi zdolnymi zapewnić broni moc zdolną do roztrzaskania w mak większości trafionych celów. Co więcej, poprzez uderzenie w ziemię młot tektoniczny potrafi wprawić grunt w drgania wytrącające z równowagi zwykłych ludzi i pomniejsze konstrukty. Transfer mocy ze zwojów rdzenia do głowicy regulowany jest protokołami zapisanymi w pamięci korteksu, ponieważ czas niezbędny na przeładowanie układu zasilającego uniemożliwia wspomaganie ciosów magianiczną mocą przy każdym uderzeniu... ale cygnarscy botmistrzowie i tak na Żeleźniaka nie narzekają.

     Konstrukcja chwytaków armibota wydatnie podnosi jego wartość nie tylko w oczach cygnarskich oficerów, ale i dowódców zaciężnych kompanii mających dość koneksji i złota, by wejść w posiadanie jednego ze zdemobilizowanych modeli Żeleźniaka. Bot ten potrafi przenosić bądź ciągnąć duże ładunki i w porównaniu z innymi modelami charakteryzuje się wysoką precyzją manipulacji.

     Żeleźniak sprawdza się wybornie w konfrontacji z przeważającym liczebnie nieprzyjacielem, najlepiej dowodząc swej przydatności podczas ostatnich walk z rzeszami Sulmenitów. Ogromne zastępy religijnych fanatyków potrafiły wielokrotnie zdusić swą liczebnością cygnarskich żołnierzy, dosłownie wdeptując ich w ziemię pomimo lepszego wyszkolenia i wyposażenia Cygnarczyków. Żeleźniak okazał się rozwiązaniem tego dramatycznego problemu i wiele modeli powróciło po roku 605 OR do Caspii w ramach projektu "defensywy miejskiej", której konstruktorzy Żeleźniaka nigdy nawet nie przewidzieli.

     W ramach tej taktyki botmistrzowie nie używają tektonicznych młotów do miażdżenia poszczególnych przeciwników, bo tak brutalny rodzaj walki jest bardzo nieskuteczny w przypadku starcia z wrogiem o miażdżącej przewadze liczebnej. Zamiast tego uderzające w odpowiednim momencie młotami w grunt armiboty są w stanie wywołać ukierunkowane drgania obalające na ziemię całe rzesze nieprzyjaciół na dość długo, by przygotowani w odwodzie rycerze bądź żołnierze piechoty okopowej mogli spacyfikować całe grupy biorąc je wprawnie w niewolę. Przez wzgląd na dużą ilość Żeleźniaków służących w cygnarskiej armii zrozumiała staje się sympatia do tych armibotów żywiona przez oficerów kierujących działaniami na froncie sulezyjskim, lecz nazwana "miłosiernym Żeleźniakiem" taktyka szybko rozpowszechniła się w innych strefach frontowych królestwa i wielu znużonych miesiącami ciężkich walk cygnarskich dowódców z upodobaniem po nią sięga - lecz zamiast brania jeńców preferuje eliminację chwilowo bezbronnych przeciwników dobrze skoordynowanym ostrzałem strzelców prochowych lub okopowców. Będąc wybornym narzędziem kontroli tłumu, czy to służącym do pacyfikacji czy też egzekucji celów, stosujący tę taktykę Żeleźniak najpewniej jeszcze przez długie lata będzie służył w szeregach pancernych wojsk Cygnaru.


Zalecenia, rekomendacje i uwagi

     "Należy zwracać szczególną uwagę na niewłaściwie zabezpieczony młot tektoniczny, ponieważ jego uchwyt jest głównym ujściem dla siły odrzutu w chwili aktywacji. Po wstępnych testach wyposażyliśmy zwoje rdzenia w zapasowy układ bezpieczników" - starszy inżynier Machin Wschodu Holden Frieg.

     "Szukając wraków parobotów w celu demontażu części bądź przestudiowania rozwiązań technicznych unikajcie stref, w których walczyły Żeleźniaki. Magianiczny wstrząs niszczy większość skomplikowanych mechanizmów, o ile w ogóle uda się wam odnaleźć jakieś kawałki" - generał adept Sebastian Nemo.

     "Jak reperujesz te pięknotki, trzymaj się z daleka od tego pierdzielonego młota! Może wywalić bez ostrzeżenia, jeśli nie będziesz dość ostrożny, a wtedy przez tydzień będziesz zbierał wszędzie kawałki swojego warsztatu!" - Guf, pracownik kontraktowy Unii Żelaza i Pary w Point Bourne.


Parametry i osiągi Żeleźniaka

     Wysokość 12 stóp, waga 5,7 tony. Dwucalowy pancerz nitowany. Udźwig normalny 800 kg, maksymalny 1200 kg. Prędkość do 18 km/h. Optymalna pojemność bojlera 40 galonów. Pojemność węglarki 120 kilogramów. Standardowe zużycie paliwa: 6 godzin w trybie zwyczajnym, 1 godzina w bojowym. Korteks typu arcanum. Cena producenta 1 ed nieznana, 2ed 10,500 koron z korteksem, 6000 bez.


Profil Żeleźniaka

     PHY 11, STR 11, SPD 5, AGL 4, PRW 5, POI 4, INT 3, PER 3, INIT 13, MAT 7, RAT 6, DEF 12, ARM 18.

     Armibot posiada dwa chwytaki. Za pomocą jednego manipuluje tektonicznym młotem, drugiego używa zazwyczaj jako pancernej pięści.

     Młot tektoniczny - modyfikator ataku 0, POW 7, 4 runoryty. Przy trafieniu krytycznym cel zostaje obalony. Kontroler bota może zamienić dwa ataki podstawowe pięściami na jedno uderzenie w grunt, nie wymagające obrania celu i oddziałujące w promieniu 2 cali (skala taktyczna) wokół armibota. Należy wykonać jeden test ataku i porównać go z cechą DEF wszystkich celów w strefie wstrząsu - wynik równy bądź wyższy od wartości DEF oznacza przewrócenie. Testu tego nie można przerzucać. Armibot może wykonać ten rodzaj ataku w szarży. Jeśli młot nie posiada sprawnego akumulatora, jego POW spada do 5, modyfikator ataku do -1, traci zdolność przewracania w trafieniu krytycznym oraz generowania wstrząsu.


     Powyższy tekst powstał w oparciu artykuł opublikowany w No Quarter #1 (lipiec 2005) oraz zasady pochodzące z suplementu 2ed "Kings, Nations & Gods). Tłumaczenie własne. Wszystkie prawa zastrzeżone dla Privateer Press.

Komentarze
#1 | Keth dnia 06.01.2014 00:20:52
Już słyszę uszami wyobraźni jęk grozy miłośników bitewniaka na dźwięk polskiego odpowiednika nazwy Ironclad... Wink
#2 | 8art dnia 06.01.2014 00:53:10
Żeleźniak... Nie wiem czemu ale mnie jakoś nieodparcie kojarzy sie z warzywniakiemSmile w sumie jakby takiego bota przystroić sałatą i marchewka...Wink
#3 | Keth dnia 06.01.2014 00:55:44
Mnie jeszcze gorzej, bo z czereśniakiem! Ale na przykładzie botmistrza czy parobota wiem, że jak człowiek sto razy powtórzy słowo, które mu nie "wchodzi", za sto pierwszym razem łyknie je bez piśnięcia!
#4 | Vranz the Blighted dnia 06.01.2014 16:32:18
Super się czyta, zwłaszcza rekomendacje Wink
#5 | lunatyk dnia 10.01.2014 10:18:45
jak zawsze fajny tekst. Żeleźniak... nieco kłuje w pierwszym momencie, ale można się przyzwyczaić Wink
#6 | Keth dnia 30.01.2014 20:41:50
Myślałem jakiś czas nad zasadami dla młota tektonicznego i oryginalne w ogóle mi nie podchodzą - są zbyt łagodne! Jeśli ktoś uderza z Siłą 11, to powinien zmieść ofiarę z drogi, a nie czekać na krytyka, żeby ją przewrócić.

Proponuję pewną modyfikację spod znaku "home rules" - każde celne uderzenie powoduje przewrócenie, natomiast krytyk oznacza odrzucenie (z angielskiego slam).
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Popularne Artykuły
  Artykuł Czytań Dodany przez
» IK - tworzenie i rozwój postaci
On: ŻELAZNE KRÓLESTWA
72038 Beamhit
26.01.2013 16:19
» 01. Wybór rasy i płci
On: TWORZENIE POSTACI
22356 leobardis
11.11.2008 15:43
» 05. Czary - objaśnienia i możliwości rzucania oraz spis czarów
On: MAGIA
19289 czegoj
25.11.2008 12:56
» 07. Kasta Niesklasyfikowana
On: PROFESJE
18138 leobardis
11.11.2008 18:26
» Legenda Kryształów Czasu
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
17751 leobardis
11.12.2008 15:30
» Charakter Postaci
On: TWORZENIE POSTACI
16354 venar
16.02.2009 14:27
» Spis kamieni szlachetnych
On: DODATKI
15773 arikar
01.03.2009 16:48
» Martwiaki
On: BESTIARIUSZ
15144 venar
30.04.2009 11:58
» 02. Kasta Żołnierska
On: PROFESJE
15127 leobardis
11.11.2008 18:01
» 06. Kasta Czarodziejska
On: PROFESJE
14274 leobardis
11.11.2008 18:22
» Dendroid
On: BESTIARIUSZ
14234 ghasta
30.07.2011 10:22
» 04. Kasta Złodziejska
On: PROFESJE
14179 leobardis
11.11.2008 18:09
» Opis świata Orchii
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
13907 leobardis
12.12.2008 13:17
» Kompendium Wiary
On: RELIGIA
13698 avnar
22.06.2009 15:08
» Bractwo Klingi Duszy
On: BRACTWA WYSTEPUJĄCE W ŚWIECIE KC
13127 czegoj
28.04.2009 15:18
©
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Suriel
19-06-2018 19:13
No i w mordę jeża. .. krasnolud Dwa i pół gola strzellilismy a wygrali oni... nic z tego nie rozumiem. Idę na kielicha bimbru; bo się nie da... walnij

Suriel
19-06-2018 17:57
Kurde w złą stronę szczelaja Shock Ale spoko. Teraz zmienią strony i muszą tylko nadal w tą samą stronę walić.

Kargan
19-06-2018 17:31
Ciężarówka ? Pod bramą ? Muszę czasem trzymać gębę na kłódkę Pfft

koszal
19-06-2018 15:55
I przeraża mnie myśl, że jutro muszę wyjść na miasto. Tymczasem skutecznie nie sięgnę na szafę, gdzie inwazja spoczywa.

koszal
19-06-2018 15:54
Nie przeszło Czegoj Grin Tylko mam wyzwanie. Leżę uziemiony w domu, bo mi spadło cargo na nogę.

Suriel
19-06-2018 15:01
I mamy dla Ciebie prezent. Specjalnie z tego powdu zadzwonilismy gdzie trzeba i... Ta-Raaa! Chlopaki zagrają dla Ciebie mecz o 17. Fajnie, nie Wink

Araven
19-06-2018 14:41
Wszystkiego najlepszego Czegoju, dużo zdrowia, miłości i kasy z okazji urodzin. Smile

czegoj
19-06-2018 12:51
A za inwazję to skolko? Czy już Ci przeszło Koszal?

koszal
19-06-2018 12:38
Lipa z tymi clanbookami, jak to takie tanie Smile Trza poczekać, aż nabierze wartości.

Sigil
19-06-2018 11:47
Wysłałem Ci Koszal odpowiedź przez PW

koszal
19-06-2018 10:30
Dopiero dzisiaj żywym. Ciężki weekend,

Sigil
19-06-2018 10:08
Bo ja z zasady jestem MG przyjaznym dla graczy... Do czasu, aż nie zacznie się sesja... Pfft

NickPage
Najczęściej oglądane
deliad[6442]
czegoj[4320]
8art[2877]
dretch[2779]
koszal[2647]

Ostatnia aktualizacja
Oggy
8art
czegoj
Sigil
dretch

Wszystkie NickPage
Rzuć kostką